top of page
  • Bruksledaren

Midsommar, Älvdalen och Porfyrleden


Midsommar spenderades i Älvdalen och på lördagen vandrade jag Porfyrleden som ligger i området Västermyckeläng eller Västäng som det kallas lokalt. Tanken var att gå den beskrivna rundslingan på 7 km. Väljer man att följa hela leden efter orangea markeringen så är den 3,5 mil. Det fanns ingen bra karta tillgänglig över rundslingan utan jag gick utifrån den beskrivning som jag googlat fram.

Jag hittade en blå markering men inte den som enligt beskrivningen skulle gå över ån man följde utan till vänster utmed en kanal... Efter lång betänketid och tittande på den karta jag faktiskt hade så beslöt jag mig för att vända och gå tillbaka samma väg. Gick över bron som ligger nära utgångspunkten och fann den blåa markeringen. Men om detta ska räknas som rundslingan på 7 km vet jag inte hur de räknat...

Från campingen till Västäng och Porfyrleden, en bra bit på den och tillbaka gav mig totalt 9,4 km (och då hade jag även gått en bit av Älvpromenaden) Oavsett så tycker jag du ska besöka Älvdalen och framförallt Porfyrleden om du vill uppleva något utöver det vanliga i skogarna. Mycket kulturhistoria och fina vyer.


56 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page