top of page
  • Bruksledaren

32 km - Porfyrleden/Vasaloppsleden – Älvdalen/Oxberg

Uppdaterat: 23 apr. 2020

Den 5 juli begav jag mig utan karta och bara med en beskrivning från en älvdalska med sikte att gå hela Porfyrleden á 35 km. I Evertsberg sammanstrålar Porfyrleden med Vasaloppsleden men utan karta vet man inte riktigt var man ska ta av...


Jag snurrade runt och engagerade ortsborna som inte heller riktigt visste var Porfyrleden gick. Jag fick t.o.m. prata med en annan ortsbo i telefon o till slut hittade jag rätt. Vilket fantastiskt folk! Vid Sovaldsberg skulle man passera genom en fäbodvall vilket blev det lite spännande med en vaktande ko. Sådana här tillfällen hade det varit bra med en beskrivande text tillsammans med en karta. Det är nog inte alla som gillar att passera levande boskap så nära kan jag tänka mig.

I Oxberg orkade jag inte mer och ringde efter Micke. När vi åkte tillbaka så förstod jag var sista biten var och därmed också konfunderad över de påstådda 35 kilometrarna. Det hade blivit cirka 45 km om jag fortsatt tillbaka mot Blyberg och Skärklitt. En givande tur i olika terräng. Två dagar efter gick jag rundslingan på 7 km (totalt 10 km till och från min utgångspunkt) som också var trevlig. Två välmarkerade leder men båda utan karta tyvärr. Det vore ju toppen om någon av Älvdalingarna ville göra en karta över de båda lederna.


112 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page