top of page
  • Bruksledaren

Nybörjare på vandring? Allt är personligt...



Finns inget dåligt väder och regn är bra väder för min del ;P

Funderar du på att börja vandra men vet inte vad du bör tänka på? Jag har fått frågan om vad jag har för tips till de som ska börja vandra. Men innan jag tipsar så vill jag börja med att berätta om min egen bakgrund till varför just jag vandrar: Hur allt började!

Jag har alltid älskat att gå men den smärtan jag hade i fötterna då gjorde det svårt att gå längre sträckor (även om jag gjorde det ändå..). Med grav övervikt så visste jag ju att det skulle inte räcka med motion bara utan en kostomläggning var lika viktig. Jag tog tag i det också, gick med i ViktVäktarna för tredje gången i mitt liv. Sökte hjälp för smärtan i fötterna och fick hjälp av Pia på Runes Sport i Skinnskatteberg.

Hon kunde se exakt vad som var fel (inga fettkuddar i hälarna och mjuka hålfötter), och fixade formgjutna inlägg utifrån de problem jag hade. Efter det tog det ungefär en månad innan smärtan var helt borta! Så kom ihåg: om du har problem så börja med professionell hjälp först och främst!

Vandring för många är att ta toppturer till Kebnekaise och andra toppar eller vandra utomlands. För mig är vandring att utgå från hemmet och gå dit jag vill. Allt är personligt och alla tycker vi olika.

Idag går jag mellan 10-40 km när jag vandrar och här nedanför stolpar jag upp vad jag alltid brukar tänka på att ha med mig och hur jag klär mig:

Kläder & skor – vår/sommar/höst:

  • Jag väljer idag friluftsbyxor som sitter bra och är förälskad i märket Helags (Engelsons postorder) men när jag vägde som mest så gick jag i det som var bekvämt.

  • Nylonstrumpbyxor värmer mer än man tror så brukar variera beroende på temperatur på vår och höst att ha under friluftsbyxorna. Termoleggings om det är kyligare.

  • Dubbla tunna strumpor är nyckeln för att undvika skavsår.

  • Kängor på fötterna för stabilitet. Just nu har jag ett par Salomon men prova vad som passar just dig! Det är olika! Har nu 2018 Meindl som jag är nöjd med!

  • Lager på lager: jag använder alltid tunna trosor, body, linne, tunnare funktionströja, luvtröja och skaljacka (10 000 vattenpelare) och tar av och på vid behov. Eventuellt regnkläder (ofta nerpackat men sällan använt, men bra att ha vid snabbt väderomslag)

  • Kepa – Jag använder kepa alla årstider då det är det bästa sol- och regnskyddet. Vid regn och snö drar jag bara över luvan på skaljackan.

Kläder & skor – höst/vinter

  • Icebugs – köpte mina första Icebugs för två år sedan och rekommenderar det starkt! Att kunna slappna av vid ishalka är ett stort plus men kom ihåg att se över dubbarna emellanåt om du går mycket!

  • Termobyxor med hög vattenpelare (8-10 000) + termoleggings är det jag använder när det är som kallast och det funkar bra om du vill vara ute även på vintern och röra dig i skog och mark utan att frysa.

  • Ett par tunna strumpor och ett par yllestrumpor

  • Lager på lager när det gäller överkroppen som ovan men med en varmare undertröja eventuellt.

Ryggsäck och packning – prova olika ryggsäckar och se över dina egna behov! En ryggsäck ska sitta bra och du ska inte få ont av den (jag brukar ligga på en packning om 15 kg som mest)

  • KARTA & KOMPASS! (Jag går aldrig utan de två om jag inte känner till leden mycket väl!)

  • Plåster

  • Visselpipa

  • Bandage

  • Tändstickor/Tändstål/Stearin/Papper (kom ihåg att använda ditt folkvett och bondförnuft vid eldning oavsett årstid OCH RESPEKTERA ELDNINGSFÖRBUD!!!)

  • Ved på vintern (brukar köpa mindre tändbitar som inte väger så mycket)

  • Powerbanks (har alltid tre fulladdade när jag går över 3 mil)

  • Vatten (jag har cirka 3 liter med mig när jag går som längst)

  • Mat (varierar men exempel jag brukar ha: soppa som man kan värma i burk direkt över eld, kyckling med olika tillbehör)

  • Frukt och nötter är bra extraenergi att ha med

  • Stavar – ovärderligt när man, som jag, går i kuperad terräng ofta! Har du dessutom taskig balans är det ett måste!

  • Jag dagsvandrar bara så jag har aldrig tält med så där har jag inga tips. Jag skulle nog leta reda på ett vindskydd om jag behövde.

Kom gärna med fler frågor om ni funderar över något! Ha det gott i skog och mark oavsett väder och årstid!


280 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page