top of page
  • Bruksledaren

Bruksleden – Jättåsarna och Svartberget


Dagens tur gick via Bruksledens etapp 15 med fokus på Jättåsarnas och Svartbergets naturreservat. Jag har ju gått omlott på de båda så att säga, men väljer oftast att inte följa just dessa snuttar då det går snabbare att vandra vägarna jämte leden. Men idag kände jag att 15 km var alldeles lagom så sträckan idag blev genom de två reservaten och hem tillbaka via Bruksleden vid Björnbackarna ut mot SECO och Atlas.

Vid Svartberget så kan man välja att gå in vid blå markering om man vill titta på kalkbrotten lite närmare. Rekommenderar det om ni inte gjort det tidigare. Jag valde dock att följa Bruksledens markeringar rakt fram istället (men man kommer ut på Bruksleden även om man följer blå till slut). Växlande väder och genomblöt av svett när jag kom hem så en dusch, mat och kaffe satt fint. Nu ska jag planera lite inför kommande långtur men det får nog bli när kylan slår till för min kropp slår bakut vid detta ambivalenta väder de senaste dagarna.


50 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page