top of page
  • Bruksledaren

23 tunga km till Trummelsberg och träningsvärk idag.


Igår invigde jag min nya 60-litersrygga, packad till bredden med ved, mat, extrakläder, vatten och en hel del annat. Jag insåg efter bara 5 km att detta skulle bli en kamp utan dess like, men eftersom jag är (dumt) envis så tänkte jag inte ge vika utan tog sikte på Trummelsberg via Bruksledens etapp 13 från Bastmora.

Jag vandrade hemifrån Fagersta via Aspatorpet, Åvestbo, Smittsbo, väg 250 och från Bastmora förbi Stora Trehörningen mot Trummelsberg. Varenda steg från Bastmora kändes som det trippla och axlarna värkte en hel del från trycket av vikten på ryggan. Jag kommer inte att använda den ryggan med den vikten (uppskattar 15 kg) igen kan jag säga.

Jag kan inte ens säga att jag njöt av den här turen men har jag bestämt mig för att gå så har jag. När jag väl kom fram till Dammen strax innan Trummelsberg så var den eldstad jag fixat i ordning sist kvar, så jag valde att göra upp eld där istället för framme i Trummelsberg. Det var ett bra val och en mycket, mycket skön stund. Värmen från brasan, det stilla vattnet och avsaknaden av älgflugor gjorde det hela så värt varenda meter jag tagit och jag hade kunnat stanna där i flera timmar.

Men maken var på väg så jag packade ihop efter jag njutit av en Innis & Gunn, Rum & Finish (favoritölen) och lunchen i form av potatisgratäng och grillad kyckling med tomater och sallad. Väl framme i Trummelsberg var det massor av folk och jag blev stoppad av en kvinna som undrade om jag visste om man kunde gå runt sjön (St. Kedjen), vilket jag inte visste tyvärr. Vi pratade en stund och när hon frågade hur långt jag gått blev hon lite ställd varpå hon berättade att hon och sällskapet skulle åka vidare till Landsberget och gå upp från nedre parkeringen.

Jag erbjöd dem att följa med på en av mina långturer någon gång (mest på skoj) men hon var inte så lockad som det verkade. Kvällen hemma avslutades med pizza och tigerbalsam. Idag är jag inte kaxig kan jag säga och fick kämpa för att få upp armarna och kläderna på kroppen.

Önskar er en fin söndag.

GPX och video från Dammen strax innan Trummelsberg där jag tog lunch.




7 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page