top of page
  • Bruksledaren

28 km – Bruksleden via Landsberget till Trummelsberg


Det blev en minst sagt händelserik tur idag till Trummelsberg via Landsberget. När jag passerat Smittsbo brukar jag ta en skogsväg som går jämte väg 250 men idag vände jag direkt jag satt foten på den vägen. Vad jag hörde var ett högt grymtande och "skrikande" ljud och misstänkte vildsvin ganska omgående efter att ha lyssnat en stund. Åkrarna är upplöjda och den skogsarealen som skiljer sig från åkern innan och vägen jag stod på är inte stor, så jag bedömde risken att stöta på vad det nu än var som lät, var ganska stor.

Jag beslöt mig för att gå upp på väg 250 direkt istället, vilket innebar en 4 km lång sträcka efter en bilväg där många kör med ovett... Så även denna gång. En idiotomkörning kunde kostat mig livet då jag inte hade någonstans att ta vägen... Fingret ville upp och visa vad jag tyckte, men beslöt mig för att bita i tungan istället.

Jag kom fram till Bastmora oskadd och kunde andas ut, fast ändå med vildsvinslätena i baktanke när jag nu skulle in i den djupa skogen på Bruksleden. Hörde och såg bara en tjäder som skrämde mig. Mästare på ljudnivå när de lyfter rakt upp.

Regnet började ösa ner och jag drog en regnponcho över mig och ryggan och gick vidare mot Landsberget. Väl framme mötte jag en far och hans son som det blev några minuters samtalstid med innan jag begav mig nerför berget och till nästa ;)

Med 4 km kvar till Trummelsberg, slutade det regna och jag kunde ta av mig ponchon. Efter ytterligare 10 minuter så kom far och son-paret ikapp mig och jag sade att ni får gå före med det tempot. - Ja men du har ju last, det har ju inte vi så det går ju fortare. Slog några ord till och fick veta att de skulle till Kanada snart och vandra. Spännande!

När jag kom fram till Trummelsberg, var jag nyfiken på själva rastplatsen, för där hade jag inte varit tidigare. Så jag gick lite längre in mot husen och ner förbi bommen där rastplatsen var. Jättefint och här finns både vindskydd och stor eldstad. Maken ringde och begav sig hemifrån Fagersta för att hämta upp mig. Jag hann med att ta såväl en finöl, lussebulle och käka nudlar innan maken kom. På vägen hem var jag riktigt orolig då det var glashalt på Västeråsvägen och bilen gled i sidled trots vinterdäck! Medtrafikanterna höll en låg hastighet och vi kröp i 50 mestadels av vägen tillbaka till Fagersta. Fruktansvärt obehagligt men vi kom hem och inga olyckor vad vi såg på vägen hem i alla fall.

Nu ska jag ladda om för en 3-milare imorgon med en överpeppad väninna som inte gått Bruksleden tidigare.

Trevlig lördag på er!

Dagens GPX



36 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page