top of page
  • Bruksledaren

Nästan 32 km och inte alls meningen...


Tanken idag var att komma iväg tidigt för att gå Gamla Norbergsvägen till kyrkogården i Norberg och se efter de mina för att sedan gå hem igen via Persbo/Långtjärnsvägen. Men jag tvekade efter en natt med ovanligt dålig sömn (och då sover jag alltid dåligt) om jag skulle bege mig ut alls... Klockan tickade på men jag bestämde mig till slut för att gå och när jag kom fram till Norberg tänkte jag att kyrkogården kan jag ta på torsdag när jag ändå ska åka bil till Avesta lasarett för att göra en sömnutredning...

Tarmen sög efter Bruksleden så jag svängde över riksvägen förbi Munkgruvan upp mot Kolningberg istället och satte fart på Bruksledens etapp 23 hem igenom skogen istället. MEN jag visste också att jag var tvungen att hålla ett ganska högt tempo i den kuperade terrängen för att hinna ut vid Semla innan mörkret föll eftersom jag inte hade någon pannlampa med mig.

Det blev ett snabbt stopp vid Silvtjärn för mellis och full fart mot Lilla Älgsjön där jag gjorde upp eld på rekordtid, slängde på pajen jag hade med mig och pinnade vidare hemåt. De största delarna var barmark efter det sista regnet som föll och det var mörkt i de tätaste delarna av skogen. Samma ljud som fick mig att vända sist vid väg 250 på min tur till Trummelsberg, hördes vid Lilla Älgsjön också men inte alls lika många vad jag fortfarande tror: vildsvin. Det är rejält uppbökat på denna etappen så känner mig säker. Jag såg dem aldrig tack och lov och jag hann ut vid Söromsbacke innan mörkret sänkte sig.

Reflexvästen åkte på och jag gick över Semla och etapp 15 hem förbi Andra sidan och Fagersta norra. Nöjd med turen men en pannlampa kommer ligga i ryggan hädanefter ifall jag får för mig för fler turer när mörkret kommer.

Dagens GPX på 31.8 km



9 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page