top of page
  • Bruksledaren

14.4 km – pratglad och rofylld adventstur


Efter en vilodag kliade det i benen igen. Jag åt frukost med 3/4 av familjen innan jag begav mig mot Björnbackarna. På vägen dit mötte jag en gammal kollega från min tid som fakturaverifierare på ett företag i Fagersta. Det blev en trevlig pratstund innan vi sade hej då och gick vidare. Jag garderade mig idag och tog två par kängor med mig ifall det skulle behövas. Mina slitna Icebugs fick arbeta på asfalten tills dess jag kom fram till skogsvägen vid SECO där isen tog vid.

Bytte till de andra Icebugsen och började traska på Björnbacksvägen där jag stötte på "min farbror" som jag kallar honom. Vi har mötts många gånger i skogen och lustigt nog går vi alltid så vi möts, aldrig så vi går i samma riktning. Vi blev ståendes ett tag och till slut sade jag:

- Nu har vi träffats så många gånger att det är dags att skaka hand och presentera oss för varandra tycker jag.

Han höll med, tog av sig sin handske och skakade min hand. Jag tänker inte avslöja namnet eftersom han inte bett om att bli offentliggjord. Det som slog mig när vi stod och pratade var att han gick i trasiga finskor, sådana där typiska "kostymskor"... Att han alltid går i jeans hade jag sett tidigare och även när vi mötts och han spårat egna skidspår efter Ötjärnsvägen har han haft jeans... Jag sade till honom att jag tyckte han skulle skaffa sig sådana kängor som jag hade på mig och han höll även med här.

Vi pratade länge och väl innan vi sade hej då och trevlig advent. Jag fortsatte uppför Björnbackarna och tog spåret in mot Bruksleden och Jättåsarna där jag funderade på om jag skulle testa stigen mot Fageråsen på 4 km, men bestämde mig för att fortsätta uppåt istället. Sen gick jag ut på Svartbergsvägen och ner skogsvägen som inte har något namn men som ansluter Saxenvägen vid Fagersta vattenverk. På den skogsvägen som inte har något namn finns en eldstad som jag alltid tänkt att här ska jag göra upp eld någon gång. Det har jag tänkt sedan 2015 men detta var första gången det faktiskt blev av.

Jag värmde vatten som räckte både till kaffe och nudlarna jag hade med mig. En lussebulle slank ner så klart på 1:a advent. Jag hade till och med ett ljus med mig som jag tände =) Hemfärden gick via Hedkärravägen, Fagersta norra och med dessa bilder önskar jag er en fin söndag och första advent.

Dagens GPX blev uppdelat på två för jag råkade stänga av appen istället för att pausa vid lunchpausen.





3 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page