top of page
  • Bruksledaren

16.2 km – Värmande eld vid ett vintervackert Ötjärn


I morse var jag osäker på var, hur långt eller i vilken riktning jag skulle gå. Jag tvekade även om jag skulle ha packning eller inte med mig. Till slut bestämde jag mig för att gå mot Långtjärn men väl där hade de avverkat nästan all skog och man kunde se hela vägen ner till vattnet. Stigen låg under massa virke och en skogsmaskin jobbade för fullt...

Jag vände tillbaka och valde att gå ner Ötjärnsvägen i riktning mot Rönningen för att sen svänga in vid grön slinga lite längre fram. Solen trängde igenom och speglade sig på isen ner vid Ötjärn. Blicken drogs till en glänta i skogen och jag in bland träden och hittade stigen som gick ner mot vattnet där det också fanns en eldstad till min förtjusning.

Jag började fixa till eldstaden och hämtade en större gren som låg en bit bort för att kila fast mellan några träd så jag kunde hänga sotpannan över elden. Ved hade jag med mig och startade brasan, tog fram rumpvärmaren och lade på en stubbe nära eldstaden. Kaffe, nudlar och saffransbulle blev det även idag och jag hade inte bråttom därifrån. Detta blev ett nytt favoritställe att stanna vid och jag ska ta en dag här och försöka ta mig runt hela sjön så nära vattnet som möjligt så kanske man hittar fler smultronställen =)

Fin onsdag på er!

Filmade lite när jag gjort upp elden och dagens GPX ser ni här. Hemvägen gick via Kottmossen.




13 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page