top of page
  • Bruksledaren

Del av Bruksleden, annan vandringsled och kamp mot snö


Imorse släppte maken av mig strax innan Klackberg i Norberg (området enligt GPX:en heter Uddevalla vilket är helt nytt för mig och jag är ändå uppvuxen i Norberg!) innan han åkte vidare mot Nordansjö för längdskidåkning. Min plan var att gå etapp 23 av Bruksleden hem till Fagersta och begav mig mot Kolningberg där jag möttes av några rådjur som vanligt ;) Alltid mycket rådjur här. Jag anslöt till Bruksleden och det gick hur bra som helst i början...

När jag sen kommit fram till gruvhålen vid Kolningberg och skulle bege mig in i skogen trodde jag att det skulle bli lite jobbigare men inte så jobbigt. Det blev 2 km ren snöpulsning fram till Silvtjärnsvägen. Den korsar man innan man går in på Bruksledens etapp 23 igen, men när jag såg snödjupet där och obefintlig stig insåg jag hur påfrestande turen skulle bli om jag valde att fortsätta.

Tittade på kartan och vet ju att man kommer hela vägen fram till riksvägen igen via denna skogsväg som också är en vandringsled med andra markeringar. Osäker på hur hela denna vandringsled går och om den har något namn men misstänker att den följer gamla byvägar. Eventuellt kan den hänga ihop med den som går över Kallmora (bara en misstanke).

Jag såg att jag kunde välja en annan väg till vänster istället som tog mig tillbaka till Kolningberg så den valde jag och ringde efter maken så han kunde plocka upp mig på tillbakavägen från skidåkningen.

Helst slut och snöblind efter de 6.8 km jag fick ihop idag, men jätteglad över att ha gått denna, för mig nya väg, och fått syn på markeringarna på den andra leden som jag måste undersöka mer vid tillfälle =) Otroligt vackert ute idag och underbart att gå plant på de plogade småvägarna. Även om det bara blev 6.8 km så känns det som jag gått det dubbla med tanke på snödjupet i början och packningen jag hade med mig. Ved, mat och överdragskläder som jag bara släpade runt på i onödan ;)

Nu väntar en spännande vecka för flera i familjen så jag ser verkligen fram emot morgondagen och starten på sju händelserika dagar. Önskar er en fin söndag <3

Rådjur och dagens GPX




3 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page