top of page
  • Bruksledaren

16.6 km hajkski på del av Bruksleden


Idag hade jag bestämt mig för att packa med skidorna på dagens tur. Min dotters ena axelband till hennes gamla gitarrfodral fick agera bäranordning till skidorna. Några stroppar höll allt på plats och jag förankrade axelbandet i det övre bröstspännet på ryggan vilket gjorde det hela stabilt.

Jag vandrade fram till skogsvägen i korsningen ner mot Fagersta vattenverk där jag satte på skidorna. Här finns inget skidspår utan bara skoterspår vilket passade mig utmärkt då jag inte trivs att trängas med andra människor och speciellt i ett skidspår. Det som INTE passade sig var att jag tagit makens gamla stavar som är 2 meter långa...

De stod vid mina skidor som jag inte rört på ett år och bara antog att de var mina. Jag fick mig ett gott skratt i alla fall. Åkte fram och tillbaka en bit på denna skogsväg, innan jag bytte om till icebugsen, gick tillbaka samma väg, korsade Svartbergsvägen och gick över på Bruksleden/Djupadalsvägen.

Gick uppför den långa branta backen innan jag bytte till skidor igen. Tog lite kaffe och knäckemacka. Gårdagens krävande tur i skoterspåret uppför den långa backen, byttes nu till ett fint glid nerför ut mot Björnbacksvägen. Väl där bytte jag till kängor igen och traskade hemåt. Jag fick några blickar på mig när jag kom traskande med skidorna som om de vore ett gevär ;)

En mycket skön tur i behaglig temperatur på -6 grader idag. Eftersom jag både vandrade, fikade och åkte skidor uppfinner jag nu ordet #Hajkski (tror då inte det funnits tidigare)

Fin torsdag önskar jag er <3

Lite filmklipp från dagen och GPX.





8 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page