top of page
  • Bruksledaren

25.6 km turåkning via Morkullberget


Efter gårdagens vilodag kände jag för skidor på samma sträcka som jag vandrade i förrgår, så jag packade minsta ryggan med pjäxor och "platt matsäck" i form av: rågkuse med gurka och räkost, ett kuvert kycklingfilé. Två ägg fick jag plats med också. Gick hemifrån med skidorna på ryggen mot vattentornet där jag bytte till skidorna. Vidare ut på Ötjärnsvägen, 500 meter på Gamla Norbergsvägen där jag bar skidorna, och sen in vid Långtjärnsvägen.

I korsningen vid Morkullberget svängde jag vänster och skidade med ett fint glid ner mot Norberg. Jag valde att inte åka hela vägen fram till bommen innan Persbo utan vände 500 meter innan och åkte samma väg tillbaka. Dels för att jag ville åka mer skidor idag än gå och så mycket kan jag säga efter turen här i förrgår: det är så mycket jobbigare att GÅ!

Jag spårade själv vilket iofs är jobbigt men glidet nerför mot Norberg var hur bra som helst trots det och på tillbakavägen via Ötjärnsvägen så fick jag upp farten en del men det gäller att ha koll på såväl skidor som vad man kan möta eftersom det faktiskt är skoterspår. Försiktighet är viktigt när man friåker men vilken skön känsla det är att röra sig på skogsvägar där bommarna är nere och man vet att man är själv utan andra skidåkare ;)

En riktigt skön tur idag utan stress och måsten. Så här ska en dag ute på skidor vara. Maten jag hade med mig räckte gott och väl och temperaturen var alldeles i min smak: -4 grader vid start.

Videoinspelning i Norberg och på väg tillbaka mot Fagersta. Väljer att bara lägga upp GPX:en på skidåkningen. Övriga kilometrar är till fots till och från vattentornet.




4 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page