top of page
  • Bruksledaren

28 km och en resa tillbaka till 1979-1988


Frustrerad över gårdagen att jag inte kom fram till Norberg, gjorde jag det enkelt för mig och gick gamla landsvägen dit idag. Bytte ut Icebugsen till Salomonkängorna då jag visste att det var mestadels isfritt. Syftet var att gå till kyrkogården och kolla läget om snön smält bort eller inte. Framme vid kyrkan i Norberg så gick jag inte upp och förbi Mariagården som jag brukar utan följde ån förbi mina gamla skolor: Källskolan (låg - och mellanstadie) och Centralskolan (högstadie).

Just denna sträcka har jag inte gått sedan 1988 och innan jag kom fram till Centralskolan passerade jag byggnaden där vi hade gymnastik/idrott. Jag kommer ihåg precis hur det såg ut invändigt och kan än idag känna irritationen efter att ha kommit tillbaka från de löpturer vi tvingades till förbi Prostudden och sjön Noren av idrottsläraren (jag har alltid avskytt att springa).

Jag passerade även ungdomsgården och byggnaden där jag var på kyrkans barntimme. Jag blev lite förvånad över minnena som kom tillbaka och hur starka de var idag. Efter jag varit till kyrkogården och tittat till mor och far, farmor, farfar, mormor och morfar så gick jag förbi min första arbetsplats: Domus som det hette på den tiden ;) och köpte mig en macka till lunch.

Hemvägen gick samma väg tillbaka - det vill säga: Gamla Norbergsvägen eller Västanforsvägen som den kallas från Norbergshållet. 27.9 km blev det totalt och många möten med cyklister, bilister, löpare och gångare på de 13 km jag hade hem.

Jag önskar er en fin söndag och kommande vecka.

Dagens GPX



5 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page