top of page
  • Bruksledaren

27.3 km – Bruksleden, Landsberget/Trummelsberg


Dagens tur började mindre bra... Jag valde att gå den lilla skogsvägen jämte väg 250 efter Smittsbo vilket jag aldrig skulle gjort. Där var så mycket vatten (djupt!) att det inte ens gick att gå runt på sidorna. Jag pressade mig igenom den väldigt täta skogen ut till väg 250 istället (vägrade gå tillbaka) och fortsatte sen mot Bastmora.

Där svängde jag ner på Bruksleden och framme vid skyltarna valde jag idag etapp 12 mot Norra Landsberget med sikte på Trummelsberg. Jag tänkte att det skulle vara mindre vatten på denna etapp än 13 förbi Trehörningen men jag fick en kamp utan dess like. Inte bara mot vatten och snö utan mot grodor som var överallt MITT PÅ leden. Eftersom de hade samma färg som vegetationen just nu hade jag fullt sjå att ta mig fram och förbi. Jag ville ju inte döda någon. Med andra ord tog det lite mer tid än vanligt.

I början försökte jag parera undan vattnet men till slut tröttnade jag och gick bara rakt igenom (bra kängor men djupt med vatten). Framme vid Bredatjärnen såg jag att spången var trasig på mitten och där är det DJUPT. Funderade ett tag men bestämde mig för att riskera bada. Jag gick försiktigt fram och tog mig över men REKOMMENDERAR INTE att gå över mer än en person åt gången här. Skruvarna har lossnat och stöttan är sönder på ena sidan.

Traskade vidare upp mot Norra Landsberget där jag filmade grodor som var i full gång ;) Det tog rejält på krafterna att hålla koll på fötterna och att jag inte trampade på några. Just den där spänningen att man hela tiden måste fokusera är en riktig energibov. Stötte på några personer och hundar efter de 4 km som var kvar fram till Trummelsberg.

Väl framme i Trummelsberg ringde jag maken, satt mig på en liten udde och intog min kycklingsallad och finöl. Trött som få men nöjd. Jag skulle dock avråda från att gå etapp 12 i alla fall just nu om ni vill ha lättframkomliga leder. Många träd hade även fallit så det var allt annat än enkelt idag.

Önskar er en fin lördag.

Dagens GPX, vatten och grodor






30 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page