top of page
  • Bruksledaren

33.6 km - grodfri tur längs Bruksleden etapp 15


Turen idag startade tidigt och gick via Gamla Norbergsvägen upp till Kolningberg där jag stannade för mellis. Sen tog jag ett djupt andetag och väntade mig få kämpa minst lika friskt som igår efter etapp 12. Så här i efterhand tycker jag nog att gårdagens 27.3 km var värre men tror att grodorna var en stor del av energiboven som sagt. Idag såg jag inte en enda groda trots mycket vatten ;)

För att summera dagens tur så säger jag att den var väl värd att gå men en hel del fallna träd även här naturligtvis och närmare Fagersta/Sörbomsbacke så var det väldigt mycket bråte att ta sig över och genom.

Snö fanns det gott om på flera ställen men inget som jag kände var jobbigt förutom spången nära Malmkärra där man var tvungen att ta det lilla lugna och trycka ner fötterna på mitten i snön för att inte halka ner i vattnet.

Sista spången innan avverkningsvägen före Sörbomsbacke låg under vatten och var väldigt hal. Stark ström av forsande vatten här just nu så ta det försiktigt när ni går där! Tänk även på att det är allmänt halt på denna etapp mellan Kolningberg och Lilla Älgsjön: mycket stenhällar med knepiga lutningar och blöt mossa. Svårt att få grepp så ha inte bråttom på dessa partier!

Jag har ju skrivit om denna sträcka tidigare men för er som inte läst tidigare inlägg så rekommenderar jag inte denna etapp för er som har problem med knäna! Väldigt kuperad terräng och brant!

Nu ska jag ta en vilodag så får vi se vad som händer i veckan.

Skön söndag på er <3

Dagens GPX och vårflod




3 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page