top of page
  • Bruksledaren

Revanschmarschen Fagersta/Norberg/Avesta – 37 km


37 km landade turen på idag och jag hade ett mål: att ta revansch och gå sträckan Fagersta/Norberg/Avesta – det jag inte lyckades med på turen från sömnlabb i Avesta den 2 december 2017 (HÄR läser du mer om den turen). Men istället för att gå Bruksleden hela vägen vilket är betydligt mer krävande, valde jag att börja via Gamla Norbergsvägen och sen in i Norberg.

Jag gick förbi Kornettgatan och alla lägenheter vi bott i (både med familjen och mina första lägenheter), vidare upp mot Hackspettsbacke och Åsen där mormor och morfar bodde. Efter jag tog kort på det huset som de bodde i kom ett rådjur ut och ställde sig på vägen, tittade på mig och gick sakta in i skogen igen. Kändes lite som någon ville säga hej...

Passerade Kärrgruveparken där man haft mycket roligt. Tragiskt att våra Folkparker inte kan hållas vid liv. Sedan passerade jag Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska Förening – vilket hästjobb medlemmarna gör! Glädjande och imponerande. Sedan svängde jag upp mot Kallmorberget och valde den smala och lååååånga skogsvägen (Finnbovägen) fram till Storsjön (Malmbergsvägen) där jag tog mitt första dopp för i år. Tryckte en macka och ett ägg innan jag gav mig ut på den mycket torra, dammiga och "storgrusiga" vägen som i efterhand var svårare att gå än Bruksledens stigar.

Jag valde att inte vika in på Bruksleden förrän vid Gåsmyrberget. Uppe på toppen hämtade jag andan innan jag begav mig neråt och stötte på en annan ensamvandrare. Vi pratade en stund och han var på väg till Västerås via Bruksleden. Det blev en trevlig pratstund innan vi gick åt varsitt håll. Genom varierande skog och terräng kom jag så fram till Lillsjön där det var en hel del folk som grillade, solade, lekte och badade.

Ett äldre par hälsade glatt när jag passerade och vek in på Bruksledens sista etapp 26 mot Tråbacken. Framme vid orienteringsstugan satte jag mig vid ett av borden och njöt av den medhavda lunchen: kallrökt renstek och potatissallad. Ringde maken som kom och hämtade mig tillbaka till Fagersta ;)

En skön Kristi Himmelfärdsdag. Imorgon väntar jobb och shopping så då får benen gå lite mindre.

Önskar er alla en fortsatt fin torsdag.

Dagens GPX



16 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page