top of page
  • Bruksledaren

Porfyrleden/Vasaloppsleden/Upplandsleden


Jag vet knappt vad jag ska skriva om efter denna händelse- och upplevelserika semester så jag skriver lite om allt och väljer ut några av alla kort från olika tillhåll. Vi började semestern i Älvdalen där jag gick gick Porfyrleden och del av Vasaloppsleden (Älvdalen-Oxberg 31 km). Tanken var att orka gå sista biten från Oxberg över Skärklitt och tillbaka till Älvdalen, men det blev för mycket.

Till skillnad mot i fjol när jag gick så var det betydligt varmare... vilket kräver en hel del energi bara det. Det häftigaste var vid Axiån när jag kom väldigt nära en ensam älg (3 meter ifrån) och vi blev lika förvånade båda två tror jag innan den bestämde sig för att springa in i skogen igen.

Framme i Oxberg var jag sugen på glass men gamla macken var stängd så jag satte mig för att vila när ägarinnan kom ut och sade åt mig och komma in och handla om jag ville. Det var min räddning kan jag säga. Det känns skönt att det finns hopp för mänskligheten med allt otrevligt som händer runt om oss här i världen.

Det blev en lyckad vecka i Älvdalen med mycket motion uppför Hykieberg och Skärklittsgnupen (herre min je vilken brant!) samt massa fångad fisk på en av de mest skamfilade flugor jag använt någon gång. Riktigt roligt fiske i år!

Därefter for vi till Långvind till vänner några dagar där älgarna gick över tomten och stod lugnt kvar och åt av skogens delikatesser. Vilken känsla att komma så nära och ändå känna älgens lugn.

Från Långvind styrde vi kosan till Älvkarleby där vi spenderade en natt och en dag. Vi hann promenera längs Kungarnas promenad, Upplandsleden där och på vackra Laxön, se lekande laxar och lära känna bygden rätt bra på de få timmar vi var där.

Sista stoppet blev en camping på vägen hem till Fagersta vid namn Siggefora camping i Blackbo. Här gick Upplandsleden precis jämte campingen men vi hann inte utforska den tyvärr. Det får bli en annan gång. Jag börjar jobba på måndag men få se om vi drar iväg en snabbsväng torsdag-söndag... Kanske tillbaka till Älvdalen för där trivs vi som fiskarna i vattnet och det rycker i fisketarmen igen faktiskt.

Värmen tar ut sin rätt och jag tänker inte ens försöka gå några mastodontlängder förrän svalkan är tillbaka. Önskar er en fin tisdag.

Prorfyrleden/Vasaloppsleden - Älvdalen-Oxberg 31 km - 2018

Hykjeberg och Skärklittsgnupen - Älvdalen, Långvind, Älvkarleby och Siggefora.

Hoppande laxar på Laxön, Älvkarleby. GPX:en för Profyrleden/Vasaloppsleden och älgen jag mötte (hann inte få upp mobilen tillräckligt snabbt men jag var nääära)




20 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page