top of page
  • Bruksledaren

29 km – nya stigar och ingen aning om var jag var...


Planen för idag var att utforska en ny stig eller snarare ett skoterspår mellan Fagersta och Norberg. Gick hemifrån centrala Fagersta, upp via Vattentornet, förbi Kolarbytorpet, under riksvägstunneln där jag aldrig gått tidigare och anslöt till skoterspåret markerat mot Norberg... Det kändes trevligt till en början med fin skog och mysigt regnväder, men sen gick en större del av spåret direkt under kraftledningarna och det var ju mindre mysigt...

Men efter några km kom jag fram till en grusväg som jag skulle korsa... Funderade en stund och försökte komma på vad detta var för väg... Kopplade inte, tog fram Maps och vägen fanns inte... Nåja, fortsatte på skoterspåret som nu avvek från kraftledningen och gick in i skogen... Efter cirka 300 meter kom jag fram till riktigt blöt sumpmark som inte gick att ta sig över...

Jag tänkte att jag vänder väl och undersöker grusvägen istället. Gick tillbaka och svängde höger och här gick det upp och upp och upp... Tills jag kom fram till en vändplan... hmmm... en avverkningsväg alltså... Men jag fick syn på en stig som inte hade några markeringar, men verkade användas mycket så jag tänkte att jag kan ju inte annat än komma fram i Halvarsbenning eller Bråfors... även om planen var att gå till Norberg...

Så jag började gå och jag kom till slut fram vid Stora Malmkärra... Här började det regna rejält så drog på ponchon (mycket trevligare än regnkläder) och började röra mig mot riksvägen för att sen svänga vänster in mot Stora Malmtjärnen. Regnet avtog så ponchon åkte tillbaka i ryggan och jag stannade för lite ägg och banan innan jag fortsatte mot Kolningberg.

Gick vidare mot Karlberg där jag stannade för lunch och kaffe idag. Vidare hemåt och spöregn igen... Ponchon åkte av och på några gånger. Turen idag landade på 29 km och hade lite ont på slutet i njurbältet men nöjd och glad med dagen. Några blåsor fick jag på köpet men det får man räkna med när man går långt och ofta.

Nu ska jag bara slappa resten av söndagen och ser fram emot en ny arbetsvecka och kanske en helg med husvagnen någonstans i Sverige ;)

Ha en fortsatt fin söndag allesammans <3

GPX och Slowmo på kaffet ;) Älskar nya luren =)




11 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page