top of page
  • Bruksledaren

Bruksledens dag – Trummelsberg/Abborrtjärn etapp 13/14


Idag den 2 september är det Bruksledens dag. Jag valde dock att gå igår. Vi var i Västerås på förmiddagen och på hemvägen till Fagersta, släpptes jag av vid Trummelsberg där jag valde etapp 13 fram till Bastmora och fortsatte därefter på 14 fram till Abborrtjärn. Planen var att knata hela vägen hem, men kände redan vid Morsjön att det inte skulle hålla hela vägen hem...

Kroppen fick slita och jag hade en packning på 10 kg och det var ett bra tag sedan jag bar så tungt. Men ryggan jag hade var jag riktigt nöjd med! Ett loppisfynd jag gjorde för några månader sen på Brödet och Fiskarna i Västerås. 75 kronor och satt hur skönt som helst.

Den lilla pölen Oxögonen var nästan torrlagd. Här stötte jag på två bärplockare som jag pratade lite med och framme vid Stora Trehörningen och övernattningsstugan satt en äldre dam vid en brasa och rensade nyplockade lingon. Det såg så otroligt rogivande ut. Jag hälsade och gick vidare.

Jag hade lite panik över att inte hinna ut ur skogen innan mörkret föll, men kom lagom fram till Abborrtjärn så jag fick se solen gå ner till en varm brasa, god renstuvning och ljummen öl.

Det värsta med denna tur var älgflugorna. Jag ljuger inte om jag säger att jag hade säkert 100-tals på mig överallt: ansikte, öron, hår och kläder. Det tog bort ganska mycket av själva njutningen men framför allt energi. Föredrar nog faktiskt mygg. Framme vid Morbyn och inne på etapp 14 efter åkern i den täta skogen brakade det till rejält strax framför mig och även om jag inte såg något är jag rätt säker på att det måste varit en älg. Stod still och kände pulsen gå upp i väntan på att jag skulle få se något komma ur skogen ut på leden men det förblev lugnt efter det.

Väl framme vid Abborrtjärn när jag höll på att göra upp eld fick jag sällskap av flera änder, en ödla, massa spindlar och mer älgflugor.... Några fiskare var även på plats och det svors över att fisken bara jävlades ;)

Efter jag ätit upp maten kom maken upp och gjorde mig sällskap en stund vid elden innan vi släckte och begav oss hemåt. Jag är glad att jag gick, men jag går mycket hellre tidiga morgnar än börjar mitt på dagen att vandra. Inte min grej känner jag. Jag hoppas alla ni som är ute på Bruksleden idag får en fantastisk dag.

Här hittar ni etappkartorna till gårdagens turer: Etapp 13 och Etapp 14

Gårdagens GPX och lite videor





21 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page