top of page
  • Bruksledaren

40.5 km - Bruksleden etapperna 21/22/15


Helgen spenderades i Malingsbo och jag hade bestämt mig redan innan vi åkte i fredags för att gå hem via etapp 21, Bruksledens mest kuperade av alla 26. Jag har ju gått denna några gånger, senast i maj, men trots det "glömmer" man hur krävande den faktiskt är. Jag vill nog påstå att det är mer topptur/bergsbestigning än vandring i den bemärkelsen...och "bergen" är många och lutningarna inte att leka med...

Det syntes jägare redan i skogarna i lördags så jag var väl förberedd med lysande keps och reflexväst. Jag startade 07:09 från campingen och vek in vid Bruksledens etapp 21 vid Nedra Malingsbosjön och kohagen. Förbi Lustigtorp, upp på Malingsklack (7.7 km bara dit från campingen och en rejäl stigning).

In i skogen och älgflugorna attackerade direkt. Tack och lov började det blåsa så pass att jag slapp dem bitvis åtminstone. Inga skott hördes i skogarna, vilket var skönt men jag var beredd både på eventuella lösa hundar och vilda djur.

Kämpade uppför den ena stigningen efter den andra med fullt fokus på markeringarna speciellt vid två ställen jag sen tidigare vet att de är svåra att hitta. Parerade stelbent över och runt fallna träd, hålor gömda i tät vegetation (man kommer ihåg dem när man trillat dit tidigare). Det blev vila och fika vid Östra Skälsjön, omplåstring och lunch vid Örtjärn, vila igen vid Norrtjärn där jag hade rejält ont i vänsterknät och tog en alvedon (den hjälpte) andhämtning vid Billsjön vid sockengränsen Skinnskatteberg/Fagersta.

Vattnet började ta slut här och jag tänkte: Hoppas scouterna är vid Lindostugan så jag kan be om något att dricka... Väl framme var där inga scouter men en grupp om 4 personer. Jag frågade desperat men snällt och lite uppgivet om de möjligtvis hade någon dricka jag kunde få köpa. När jag berättade att jag gått från Malingsbo, gav mig en av kvinnorna en festis och hon vägrade ta betalt.

En liten gest som gjorde mina sista 14 km hem uthärdliga. Så tacksam att de var där just då <3 Framme vid Abborrtjärn var det många familjer och fiskade, jag passerade flera som hälsade glatt.

Istället för att följa Bruksleden mot Högbyn, gick jag grusvägen ner, över riksvägen, in på Bruksleden vid Jönsbacken, förbi stallet, mellan Svartberget och Jättåsarnas naturreservat, Andra sidan, Fagersta Norra och hem.

Totalt landade turen på 10 timmar och 14 minuter varav 1 timme var vila. Tilläggas ska att jag inte sovit en blund innan turen igår men inatt sov jag som en stock.

Fin måndag på er <3

Och gårdagens GPX:



19 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page