top of page
  • Bruksledaren

25 km Bruksleden etapp 5 Hallstahammar/Vargberget


Denna helg spenderade vi i Hallstahammar, dels med avsikt att, strosa runt vid Strömsholms kanal, Hälsans stig, Åsby, handla i Västerås på lördag morgon/förmiddag och sedan gå Bruksleden etapp 5 till Vargberget så jag skulle få pricka av ännu en etapp på leden. Sagt och gjort; vi handlade var tillbaka 12.30 vid vagnen, åt och begav oss iväg. Maken tog cykeln med eftersom han har svårt att gå längre sträckor med sin MS. Vi utgick från Skantzö Camping och gick genom stan, villaområdet förbi Parkskolan och vägarna fram till Motionscentrum.

Framme vid Motionscentrum tog vi sikte på Vargberget och Bruksleden går här via motionsspår första biten, vilket gjorde det hela lättvandrat. Det vi inte visste här var att man inte fick cykla! Den skylten syntes inte från det håll vi kom utan det fick vi se på tillbakavägen. Konstigt nog så finns en cykelled som går i anslutning till spåret så lite konfunderad blev man. Stötte på en snok som vi efter en stund lyckade få åt sidan så ingen skulle trampa ihjäl den.

Oavsett vad, vet jag inte om beslutet att maken skulle med var så bra, för han ramlade först en gång med cykeln och sedan inne i skogen på tillbakavägen mellan två vassa stora stenar och det kunde slutat riktigt illa.... Cykeln blev bara i vägen och efter jag skällt x antal gånger på maken så lämnade han cykeln låst på Bruksleden (vi gick samma väg tillbaka och tog med oss den då), tog en av mina stavar och så gick vi mot Vargberget.

Jag ville vända flera gånger för jag såg hur illa han gick och hur ofta han snubblade, men han gav sig inte... Vi tog oss till Vargberget, men jag kan tycka att detta var nog en av de sämsta sträckorna jag gått hittills och vid "diket" var det rejält med gömda slukhål och helt omöjligt att ens urskönja en stig... En spång här hade ändrat min åsikt markant. Gångbroarna var också murkna.

Sträckan tog 5,5 timmar och att jag orkar är en sak men att maken tog sig igenom detta är en sådan bedrift med tanke på hans sjukdom. Men en sak kan jag säga: Jag går aldrig med honom på en sån här tur igen för det är inte bra för mitt hjärta och även om han gärna skämtar bort saker tror jag han förstår hur illa det kunde gått igår.

En sak var vi överens om: det var ingen bra idé att ta cykeln med här heller...

Jag är dock taggad på att utgå från skylten och gå mot Surahammar och hem till Fagersta till våren. Det lär väl ta några dagar men ska försöka planera för en sån tur. Åtminstone fram till Trummelsberg.

Fin söndag på er <3

GPX och snok




81 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page