top of page
  • Bruksledaren

31.5 km – Slitsam tur via landsväg, Bruksleden, Engelbrektsturen


05.30 gick jag upp idag (och fick frukostsällis av sonen som skulle iväg till Bollnäs och bowla) med avsikt att gå Fagersta/Norberg/Fagersta via gamla landsvägen, förbi kyrkogården, Kolningberg, Bruksleden fram till Silvtjärn och sen via Engelbrektsturen fram till rikkärret strax innan Bruksleden, där jag svängde in skogsvägen upp till den stig jag gick för en tid sedan. Väl framme vid grusvägen, byggde jag en eldstad, startade en brasa av medhavd ved och värmde på rester från gårdagens middag, öppnade Innis & Gunns nya 15 som är en födelsedagsöl för att fira 15 år som bryggeri.

En ipa som var mycket god och jag gillar få ipa. Jag tog mig tid att vila och njuta och det var välbehövligt för från Norberg var det slitsamt av någon anledning. Kände mig stark när jag startade i morse, men i Norberg var det som om benen gav upp... Aldrig känt något liknande...

Men efter jag fått mat i magen, vilat benen och ölen smort lederna fick jag ny kraft och gav mig av mot skoterspåret som skulle ta mig hem till Fagersta. Jag stannade en bit in på skoterspåret för att ta ett kort och det var väl tur att det inte var en selfie för plötsligt hörde jag en röst:

- Bli inte rädd nu!

Där kom en yngre man gående precis bakom mig med hjälm och röjsåg. Det visade sig vara en från skoterklubben som var ute och röjde leden. Vi slog följe hela vägen fram till sockengränsen där han hade sin bil. Det blev ett samtal om både nedskräpning efter leden, skoterlederna i området rent generellt och jag fick även en fin invit att använda deras nybyggda vindskydd där ved brukar finnas.

Ett trevligt möte som också gav energi. Men sista biten blev kämpig så vi får väl se om det är något som håller på att bryta ut i kroppen för jag blev inte klok på detta. Oavsett om turen blev slitsam så känns det alltid skönt efteråt.

Fin lördag på er <3

Dagens GPX + video från lunchen.




6 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page