top of page
  • Bruksledaren

29.4 km – Fagersta-Avesta


05.50 startade jag hemifrån centrala Fagersta imorse rakt in i mörkret efter sista gatlyset vid Melings. Behövde dock bara använda pannlampan cirka 30 minuter innan det började gry och jag kunde se tillräckligt för att inte snubbla. Tog första fikat vid Karlberg i Norberg och drog sen vidare mot Kärrgruvan och in mot Kallmorberget.

Därefter den otroligt ostimulerade och raka Finnbovägen i vad som känns som 1 mil bara den. Benen var rätt möra efter alla uppförsbackar nu och tog en vilopaus, kaffe och ägg en bit in på Finnbovägen innan jag fortsatte.

Sedan svängde jag Långgruvevägen (Bruksleden korsar den andra vägen (Malmbergsvägen) som går jämte Storsjön), vidare mot Lillsjövägen och framme vid Lillsjön stannade jag vid den nedre sydligaste delen av sjön som jag inte varit vid sen 80-talet med mamma och pappa. Jag värmde på rotfruktsgratäng och strimlad schnitzel och det smakade himmelskt.

Gick sedan vidare ut mot Gamla Avestavägen där jag så småningom blev upphämtad av make och dotter. Sen bar det av in till Avesta för att handla fågelmat eftersom det tydligen är bristvara i vår egen hemstad.

29.4 km blev dagens totala sträcka och benen ska få vila nu resten av dagen. Önskar er en fin söndag <3

Panoramavideo på Finnbovägen, GPX och mat i slowmo





9 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page