top of page
  • Bruksledaren

Nästan 3 mil i duggregn, möte med älg och tjäder


Dagens tur började strax efter 06.00 imorse och jag valde att gå genom stan förbi det vackert upplysta trädet i Vilhelminaparken, ner mot Andra sidan och vid sista gatlyset vid Fageråsen trodde jag faktiskt det skulle grytt så pass att jag skulle se något, men som tur var hade jag packat med pannlampan. Den kom till användning och jag begav mig mot Semla.

Endast 5 km hemifrån högg det till som en blixt i högerfoten vid nedre och övre språngbensleden (kollade när jag kom hem vad det hette) och jag visste inte om jag ens vågade sätta ner foten igen... Stod still en stund och försökte röra foten lite försiktigt i sidled. Det gick bra. Men samma smärta igen när jag satte ner foten...

Jag tänkte: ska jag behöva ge upp nu?!?! I h-te heller! Tog det lugnt en stund, testade att vicka foten i sidled och det gick bra... Kunde sätta ner foten och gå... sen kände jag inget mer efter det?!?! Fattar ingenting....

Nåväl. Följde sedan Bruksleden via Semla, Sörbomsbacke och mot Älgsjöarna där jag valde vägen mellan dem istället för Bruksleden. När jag kom runt kurvan och upp på krönet fick jag se en stor älg stå och käka men den var snabb och hann iväg innan jag han få en bild tyvärr. Fortsatte och framme vid Bråforsvägen gick jag vänster ner mot Bråfors, sen upp vid markeringarna för Engelbrektsturen.

På toppen tog jag macka och kaffe innan jag fortsatte och stötte på en vandringsledsmarkering som jag valde att följa. Kom ut på en väg och tog sen vänster. Det skulle dröja cirka 2 km innan nästa markering så det var inte lätt att veta att man var på rätt väg.... Men väl framme vid vägs ände kände jag igen mig och nu var jag nära Bruksleden. Gick in vid Silvtjärn där en stor tjäder flög över huvudet, gjorde käk, gick tillbaka ut och vidare hemåt via Stora Malmtjärn, Stora Malmkärra, skoterled och motionsspåren vid Kolarbyn.

En härlig och spännande tur som inte alls blev som den var tänkt från början.

Fin lördagskväll på er <3

GPX och video när jag inte riktigt visste var jag var




3 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page