top of page
  • Bruksledaren

27.8 km – dagens mål: Ombenning Dammsjö


En ny stig skulle undersökas idag som jag sett på en topografisk karta. Stigen gick en bit bortanför Hyppenbenning men det gällde att hitta rätt stig... Det skulle visa sig att jag hittade rätt men det blev också en kamp mot fäll över hela stigen vilket gjorde det svårt att förstå att det var där jag skulle gå in, men efter jag pratat med en jägare nära Sänkmossen så kände jag mig kaxig nog att prova.

Jag ångrade mig inte, vilken fantastisk rutt det blev och när fället är borta kommer jag nog gå denna sträcka ofta året runt. Vid stigens slut kom jag fram till en skogsväg där jag gick vänster och cirka 500 meter fram så väntade Ombenning Dammsjö som var dagens mål. Där finns också många stigar att undersöka och det ska gå att spankulera runt hela sjön som det ser ut så det får jag ta som ett halvdagsprojekt senare.

Jag gjorde upp eld och medans den tog sig, flög två vackra svanar ovanför mig men landade inte i sjön tyvärr annars hade jag fått en magnifik bild. Efter jag käkat så valde jag att gå samma väg tillbaka, men istället för att gå in stigen gick jag skogsvägen rakt fram med avsikt att följa den stig som skulle ta vid när vägen tog slut och gå in i Kråkstens naturreservat.

När jag kom fram så var det ingen stig utan ett traktorspår det enda jag kunde se, men gick en bit in för att se om stigen blev tydligare. Det blev den inte så jag vände och tog in på samma stig jag gått mot Dammsjön. När jag kom ut på grusvägen innan Hyppenbenning så valde jag att gå höger istället för tillbaka mot Sänkmossen.

Passerade tjärnarna Brudgummen, Hammartjärnarna, Bergtjärn och slutligen Långtjärn innan jag var ute på Gamla Norbergsvägen. Svängde in vid Ötjärn och valde sedan Svedjevägen hem. Kroppen fick slita idag och jag kan inte påstå att det var en skön tur på hemvägen, men har haft lite trassel med ryggen de senaste dagarna så vi får väl se om det är nåt skräp som ligger och gror.

Vilodag imorgon om kroppen är lika, annars kan det bli en söndagstur också.

Fin lördagkväll på er <3


4 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page