top of page
  • Bruksledaren

22 km och mitt i skottlinjen...


Idag hade jag tänkt gå till Ombenning Dammsjö och hem igen men när jag väl var framme vid Hyppenbenning blev jag omkörd av 5 bilar och förstod att det var jakt på gång. Men jag tänkte att de åkt upp mot Skeppmora så jag fortsatte framåt när jag stötte på första jägaren. Frågade var de skulle hålla till och han sade till vänster vilket var bra - jag skulle svänga höger längre fram.

Fortsatte men insåg att jag inte kunde ta mig in där jag tänkt, ändrade planen och tänkte: lunch vid Långtjärn. Det jag inte räknat med var att alla fem jägare skulle sitta pass efter samma väg.... den väg jag skulle gå...alla kilometer ända ner till vändplan. Sista jägaren frågade lite försiktigt om jag hade tänkt ta stigen tillbaka till Hyppenbenning vid vägs ände.

Nej, svarade jag, min plan är att gå stigen till höger (visste inte ens att det fanns en stig tillbaka till Hyppenbenning!) och ut mot Långtjärn. Han såg lättad ut och jag kan bara tänka hur snacket gick när jakten för dagen var slut... De höll god min samtliga och var trevliga, men det svors nog en del innanför pannbenen.

Väl framme på Långtjärnsvägen tog jag in stigen (så gott jag nu kunde följa rådjursspåren för någon människa hade inte gått där sedan avverkningen) ner mot Långtjärn, samlade ihop lite ved och startade en brasa med solen värmande under tiden. Grillade korv, drack en öl och begav mig hemåt via Gamla Norbergsvägen, Ötjärn och Kottmossen.

Det blev en skön tur på snöpackade skogsvägar om än lite alltför spännande med gevärsburna män på en 4 km lång sträcka.

Skön lördag på er <3

Video efter möte med jägarna och dagens GPX




2 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page