top of page
  • Bruksledaren

21.5 km – Stora & Lilla Älgsjön/Bruksleden


Dagens 21.5 km började som vanligt hemifrån centrala Fagersta, sen vidare och in vid Kolarbystigen där jag fick se en vacker himmel över trädtopparna och Kolarbysjön. Förbi Grindstugan och Kolarbytorpet, under riksvägen via skoterspåret, stigen fram till Stora Malmkärra.

Här hade jag planen att vika in på Bruksleden som går bara 50 meter nedanför, tillbaka till Fagersta, men insåg att den sträckan skulle inte ens bli trevlig att gå med tanke på hur mycket vatten det var i skoterspåret. Så jag bestämde mig för att gå in skogsvägen mellan Älgsjöarna. Där fanns spår av stormen Alfrida då flera träd fallit över vägen, men itusågade och vägen framkomlig.

Sen fick jag den briljanta idén att undersöka Stora Älgsjön lite närmare eftersom jag aldrig varit fram till vattnet. Problemet var att jag inte visste någon stig så jag tog in på ett traktorspår där även fotspår syntes. Efter cirka 200 meter så försvann såväl fotspår som stig.... Förbryllad tittade jag mig omkring och tog fram Google Maps. Jag kunde ju se hur nära vattnet jag var så jag plöjde mig fram över fallna träd och genom tät skog tills jag nådde sjön.

Det var dock inte möjligt att göra upp någon eld här då det var sankmark till största del så jag tog sikte på att ta mig ut ur skogen och det blev en lika stor kamp det. Men jag kom ut på vägen till slut och gick några meter tills jag såg Lilla Älgsjön. Nu tänkte jag att ja men jag kan testa att gå in här även om det inte fanns någon stig så var ju sjön inom synhåll.

Klättrade över fäll och hittade ett fint ställe att göra upp eld på. Bävern hade jobbat hårt här och fällt träden perfekt för mig att nyttja. Rakt över sjön syntes Lilla Älgsjöstugan (Bruksleden går förbi där) och det blev en trevlig utsikt till dagens lunch i sotpannan: bulgur med fläskkött och grönsaker.

Vägen hem gick via Bruksleden fram till Semla, sen via Fagersta norra.

Imorgon blir det nog en tur till men det återstår att se.

Fin lördag på er <3

Dagens GPX och video från toppen av skoterspåret innan Stora Malmkärra.




30 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page