top of page
  • Bruksledaren

Med polisen som hejarklack


Lilla Malmkärra/Stora Malmkärra var egentligen planen för dagens tur men efter en natt med helvetisk värk i vänster sida (känner bara obehag på dagen men värk på natten och inte varje natt...) och minimalt med sömn så bestämde jag mig för att Ötjärn runt fick räcka.

Tyckte jag packade tungt igår men ändå kändes dagens lättare packning tyngre än gårdagens?!?! Jag vet ju att det ger med sig och oftast känns lättare efter några kilometer så hakade på ryggan med snöskorna och begav mig längs Gamla Norbergsvägen.

I sista uppförsbacken (det är några stycken) var jag helt tömd på energi och när jag var uppe på toppen passerade en polisbil (hör inte till vanligheterna efter denna väg). När den passerat satte den på blåljusen (tyst larm) och stängde av dem ganska snabbt. Jag förstod att det var för att hälsa och jag såg inte numret på polisbilen men jag tror det var 4041 och att jag kände polisen i fråga som satt bakom ratten ;) Jag vinkade glatt tillbaka.

Oavsett så gav det ny energi och jag svängde ner vid Ötjärnsvägen där det blev kämpiga 250 meter i lössnö fram till Lilla Malmkärra-korsningen där det till min stora förvåning var plogat!!! Nu blev det lite jobbigt då min ursprungliga plan var ju att gå där men pratade reson med mig själv, tänkte på natten som varit och gick rakt fram på Ötjärnsvägen istället.

Jag måste erkänna att det faktiskt var riktigt skönt att gå på plogad skogsväg och inte behöva spänna på snöskorna som tänkt idag. Jag gick ner till mitt vanliga lunchställe där solen värmde och här hade flera, vad jag gissar rådjur, sovit under natten - flera "sängplatser" fanns utspridda runt eldstaden med spår ut på Ötjärn.

Det blev kött- och grönsakssoppa till lunch och det är perfekt att koka soppan direkt i burken, ta lite aluminiumfolie för att linda om när den är klar så har man handvärmare på en gång medan man äter.

Hemvägen gick sedan vidare på Ötjärnsvägen, genom Rönningen, Kolarbyn och city.

Nu blir det en varm dusch och planera kommande vecka med jobb och hajk. Önskar er en fin söndag <3

Dagens lunchvideo och GPX




7 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page