top of page
  • Bruksledaren

21.3 km i mjärvens spår...


Har ni hört talas om "mjärven"? Det hade inte jag heller förrän idag. Efter cirka 8 km på dagens tur och en bra bit in i skogen efter Hyppenbenning såg jag färska djurspår i snön med 5 distinkta klor... Jag lade upp bilderna på min Facebook där kommentarerna var: mård, järv innan det till sist nog kunde konstateras att det var grävling...

Så kort tänkte jag inte... Man tänker ju rovdjur och googlade därefter liksom... Det blev många skratt efter kommentarer och konversationer under bilderna. Jag och en gammal klasskompis från Norberg kom överens om att det således var en "mjärv" en blandning av mård och järv. Räven hade gått jämte mjärven och fantasin flödade vilt i kommentarsfältet.

Stannade till vid ett älgpass, gjorde upp eld och fixade käk innan jag gick vidare mot Långtjärnsvägen. Mjärvens (grävlingens) spår var tydliga hela vägen fram till Gamla Norbergsvägen så jag blev oerhört nyfiken på vad varelsen hade haft för sig och jag tänkte: går en grävling verkligen så långt? Nä det måste helt klart vara en mjärv så det så!

Dagens tur bjöd på blandat underlag: förrädiskt isigt där Icebugsen inte tog p.g.a. snömängden. Mellan Brudgummen och fram till skogsvägen mot Långtjärnsvägen var det fantastiskt skön skare som sedan utbyttes mot samma hemska underlag igen hela vägen fram till Norbergsvägen. Det blev totalt 6 timmar ute och 21.3 km. Sammanfattningsvis en mycket njutbar tur med många skratt. Det behövde jag <3

Fin lördag på er <3

Dagens rutt:



48 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page