top of page
  • Bruksledaren

24 km via Oshyttsbäcken och möte med vildsvin

Uppdaterat: 25 feb. 2020

Dagens tur blev en pulshöjare när jag vid Hyppenbenning stötte på flertalet vildsvin med kultingar. Jag var 20 meter ifrån men de brydde sig inte alls i mig så även om adrenalinet rusade så kände jag mig lugn.


Lyckades inte få med alla på film så det var cirka 15 stycken totalt. Under alla mina mil inne i skogen sedan 2015 och i deras habitat har jag aldrig stött på någon förrän idag alltså. Jag blev sådär löjligt lycklig över att ha kommit så pass nära.


Efter att ha samlat mig fortsatte jag framåt på grusvägen så långt det gick ända ner till Kytjärn. Här var dagens mål att försöka ta mig fram till Bergtjärn som ligger i rak linje från mitten på Kytjärn men det finns ingen tydlig stig dit.


Jag följde den stig jag brukar ta mot Långtjärnsvägen och sen vänster in i skogen genom sly och över slukhål. Jag tog mig ner till vattnet och funderade om jag skulle göra upp eld och äta tidig lunch men bestämde mig för att gå tillbaka och sikta på mål 2 för dagen: undersöka stigen som, från Kytjärn, går till höger mot Skommarbo i Norberg.


Det blev en trevlig sträcka och vacker skog där jag även försökte ta mig fram till Igeltjärnen men vände tillbaka ut på huvudstigen istället och fortsatte mot Oshyttsbäcken där jag gjorde upp eld och fixade lunch. (se kartbild bland fotona)


Till slut kom jag fram vid Morkullberget och här kände jag ju igen mig. Valde sen att ta in stigen över kalhygget förbi Långtjärnen och via Ötjärn och Kottmossen hem.


Rutten landade på 24 km och denna kommer jag också gå fler gånger för jag vill se Igeltjärnen och det finns massor av andra stigar i det området som inte är med på topografiska kartan...


Video på vildsvinen vid Hyppenbenning

Video när jag var framme vid Bergtjärn - rättelse - det finns stigar men de är oanvändbara stora delar.

Och dagens Relive:


Fin lördag på er <3

147 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Kommentare


bottom of page