top of page
  • Bruksledaren

28.6 km via Skommarbo och vilse i Rosendal

Uppdaterat: 25 sep. 2019

Upptäckarlusten väcktes när jag gick, den för mig, nya stigen vid Oshyttsbäcken häromdagen och jag ville fortsätta utforska en stig längre fram mot Skommarbo som skulle gå hela vägen fram till Rosendal i Norberg.


Det började bra, och stigen var fantastisk till en början. Känslan var: vad underbart att gå på en sådan här bred och välanvänd stig som även hade en orange markering och funderingar kring gamla Bruksledsetapper väcktes ännu en gång...


Men den underbara känslan skulle snart förbytas till besvikelse och desperation då stigen dels ändrade karaktär från fantastisk till rejält igenvuxen. När jag passerade mellan de två tjärnarna Flytarna hoppades jag på att kunna gå fram till en av dem för att göra upp eld och fixa lunch.


Det gick inte - slyn hade tagit över terrängen totalt och det var bara att fortsätta framåt mot Rosendal. Då kom nästa käftsmäll (och samma situation som när jag gick etapp 20 på Bruksleden för ett tag sedan): framme vid första gården i Rosendal där stigen skulle gå rakt över en äng var det elstängsel och stopp. Ingen skylt så jag ville naturligtvis inte gå igenom även om jag kunnat, av respekt.


Jag gick tillbaka en bit och tog in en stig till vänster i hopp om att kunna gå runt inhägnaden (höll på att trampa på ett kranium av... vildsvin?) men det visade sig att det var omöjligt.


Nu kunde jag välja på att gå tillbaka och ta en annan stig jag sett tidigare till höger från Skommarbo sett för att se om jag kom ner på grusvägen eller försöka gå mot Persbo och korsa Norbergsån i hopp om att den gick att korsa...


Min envishet tog kommandot och jag valde Persboalternativet trots att det inte fanns någon stig att följa, bara traktorspår. Från Skommarbo fram till Rosendal var det också radioskugga mestadels av tiden vilket var anledningen till att jag började irra omkring och gå fel...


Jag höll på i säkert en timme och snurrade runt. Tittade på kartan i handen och tänkte: gå tillbaka till och följ bäcksystemet och ta dig ut till vägen som går tillbaka till Fagersta via Morkullberget. Till slut lyckades jag efter att ha pressat mig fram i tät vegetation, gått över myrmark och stenblock under mossa.


När jag på en höjd fann en stig så tänkte jag: ta den! och det blev rätt bra eftersom jag kom fram på vägen jag ville nå och bäcken anslöt precis i utfarten. Helt slut fixade jag i ordning en eldstad nära bäcken, åt lunch och vilade länge för att orka hela vägen hem för hem skulle jag! Tänkte inte ringa efter skjuts även om jag hade huvudvärk.


Efter jag ätit försvann skallebanken och nu kunde jag slappna av eftersom jag visste hur jag skulle gå - det var långt hem men ge upp här var inget alternativ.


Väl hemma blödde jag om ena tån och hade en vattenblåsa utan dess like så imorgon tar jag det lugnt. Jag kommer gå sträckan fram till Rosendal igen, men då följa grusvägen genom samhället för att ta in på stigen genom hytt- och hammarområdet fram till Persbo. Allt det fina missade jag ju idag p.g.a. stängslet.


Inspelning från när jag insett att jag inte kan ta mig ner till Rosendal och jag ville inte gå tillbaka...

Dagens Relive:


80 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

コメント


bottom of page