top of page
  • Bruksledaren

34 km i 15 sekundmeter – Fagersta till Avesta

Gårdagens blåsiga 34 km började 06.39 hemifrån ett becksvart Fagersta och pannlampan fick jobba 30 minuter innan dagen började gry.


Redan vid Ötjärnsvägen kände jag mig tveksam till att gå hela vägen till Avesta så bestämde mig för att ta mig till Norberg för att där bestämma mig om jag skulle fortsätta eller ta hemvägen tillbaka via Kolningberg istället.


Väl framme i Norberg började solen gå upp och det kändes som jag ville gå vidare mot Avesta, om än osäker på att det var det smartaste beslutet... Det är en rätt skaplig uppförsbacke till Kärrgruvan och Svinryggen så med motvind blev det kämpigt.


Vid Svinryggen tog jag in mot Kallmorberget och de tidigare starka benen började nu protestera så en vilopaus vid mitt vanliga ställe på Finnbovägen kanske skulle råda bot på det. Men det hjälpte bara en stund och nu fick pannbenet ta över.


Det blev några kortare pauser med ägg och kaffe längs vägen fram till Lillsjön där jag sedan tog in på Bruksledens sista 4 km långa etapp 26 vid Bredmossens naturreservat. Här mötte jag flera vandrare vilket var både överraskande och trevligt.


Framme vid Tråbacken gick jag ut på Gamla Avestavägen och in mot centrum där jag mötte upp maken på Coop-parkeringen innan vi spankulerade upp till Kings Arms och njöt av en riktigt god lunch.


Denna sträcka via Finnbovägen må vara en av de tråkigaste men målet var att traska över 3 mil och få en dos av Bruksleden så jag är nöjd med gårdagen. Bruksledens etapper före 26 är nog rejält vattensjuka på sina ställen och vid Gåsmyrberget ville jag inte ens ge ett försök med tanke på hur det såg ut sist och därför valde jag denna rutt igår.


Ha en fin söndag.


Gårdagens Relive:


94 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page