top of page
  • Bruksledaren

4 mil via Bruksleden etapp 25 och 24...

...blev det idag på min lediga fredag innan jobbhelg och även denna gång till förmån för Hjärnfonden och deras arbete kring MS inför morgondagens internationella MS-dag som alltid infaller 30 maj varje år.


Jag började hemifrån 03:53 och begav mig mot Gamla Norbergsvägen där jag möttes av en, till synes, chockad räv. Chockad över att se en människa till fots vid den tiden på dygnet (se video längre ner).


Jag kände mig stark och tänkte att detta ska nog gå bra. Siktet var inställt på att ta mig via Finnbovägen till Långgruvevägen för att där vika in på Bruksledens etapp 25 som jag inte vandrat sedan 2017.


Men väl framme vid Kallmorberget så insåg jag att det skulle bli för långt, tittade på kartan och valde att ta in på en skogsväg som även den skulle ansluta till etapp 25. Det var nog ett klokt beslut så här i efterhand... Jag tog in alldeles vid Djupkärra-Dammsjön, en otroligt fin sprickdalssjö.


När jag kommit fram till där jag skulle vika ner på etappen kunde jag snabbt märka en stor förbättring på markeringar och att det röjts sedan jag gick sist. Tyvärr så missade jag ju nu de fina tjärnarna där jag vet att det satts upp nytt vindskydd bland annat, men får sikta in mig på att gå där snart.


Något som dock bör nämnas är att den karta som ligger uppe nu gällande Bruksledens etapp 25 på www.bruksleden.se inte stämmer närmare Kallmora. Det har dragits om och man går nu till höger tidigare än det står på den kartan.


Jag tipsar gärna om appen: Backwater Maps där man ser den aktuella dragningen av leden. Tack vare detta så följde jag markeringarna här när man kommer ut vid Bengtsberget och fick därmed också se Fliken och etapp 25 vilket jag inte gjort tidigare då den varit väldigt svår att hitta för mig och många andra när man kommit från Norbergshållet.


Det gladde mig oerhört för det var många år sedan jag var i Fliken och denna sträcka av etapp 25 är så fin och ännu vackrare blir det vid Boten. Där valde jag att ta min lunch, som för övrigt påminde om katt- eller hundmat men smakade helt okej, och vila upp mig ordentligt innan jag fortsatte hemåt.


Jag följde etapp 24 fram till Kolningberg där jag sedan valde grusvägen till vänster istället och förbi Stora Malmtjärn. Det kändes i hela benen vid det här laget och jag tänkte att detta kommer nog inte gå... Det var varmt och jag vore dum om jag pressade mig något mer...


När jag var framme vid Stora Malmkärra hade jag gått strax över 4 mil och med cirka 7 km kvar hem, tog jag beslutet att ringa efter skjuts. Maken slutade inte förrän om cirka 30 minuter då jag ringde men bad honom att inte stressa.


Satte mig på en sten och benen värkte rejält. Jag åt det sista av matsäcken medan en liten ödla sprang förbi.


Det bästa med dagens tur var att nya ryggan var superskön och att jag blev nyfiken att upptäcka vägarna runt och emellan Bruksleden i detta område mer men då tar jag nog cykeln faktiskt.


Det sämsta som alltid: folk som dumpar saker i skogen - idag en hel husvagn som verkar stått där ett bra tag....


I skrivande stund har ni skänkt 3500 :- till Hjärnfonden vilket är helt fantastiskt. Insamlingen tickar på till 31 maj och vill du ge en slant så hittar ni den här: Bruksledaren - en vandring för MS

Chockad räv tidigt i morse


Vars är älgarna?


183 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page