top of page
  • Bruksledaren

Att simma med ryggsäck och vandringsstavar...

...var inte min tanke på gårdagens tur via Romboleden förbi Knivsjön i Grangärde finnmark. Förhoppningen var från förra turen att kunna vada över åbädden vid Flogen mot Sottjärn.


Det skulle alltså visa sig att det inte gick och blev därför en väldigt annorlunda tur.


Jag gick Romboleden från Hedtjärns fiskecamp fram till stigen mot Ljustjärn, där jag valde att gå runt och förbi i syfte att utforska skogsvägen fram till Knivsjön.


Där var det arrenderat och 5 husvagnar så där blev det inga kort tagna av respekt.

Tog sen in mot lilla tjärnen Femöringen, korsade Romboleden ner mot Flogen där planen var att käka och sedan vada över till andra sidan mot Sottjärn.

Värmde rester från gårdagen i sotpannan och samlade mod att ta mig över. Det vakade rejält och misstänkte gäddor...När jag väl tänkt bege mig kom en familj med minibuss som lastade av sina kanoter för att paddla mot Malingarna.

Jag berättade om min plan och de erbjöd skjuts över till andra sidan. Nej tack sade jag, har jag sagt att jag ska vada så ska jag , och det ser inte långt eller svårt ut...

De paddlade iväg, jag vattensäkrade det jag kunde och lade de sakerna högst upp i ryggan. Så i baddräkt, med rygga och stavar i handen begav jag mig ner i vattnet.


Botten under mig försvann och det var bara att börja simma...med ryggsäck... Jag fastnade i näckrosblad, tog mig över någon konstig lilaaktig vegetation för att sedan utan gäddbett ta mig i land på andra sidan.


Torkar av mig, tittar ut i vattnet och ser min vattenflaska (som hade lämnat ryggsäcken i ett rymningsförsök uppenbarligen...) i mitten på Flogen... Det var bara att hoppa i det bruna lervattnet igen o simma men det var ju lite lättare utan ryggsäck kan jag säga...

Klädde på mig, kollade kartan och gick till Sottjärn där maken flugfiskade, satte mig bredvid och berättade hela upplevelsen.

Jag kommer inte göra om den men jag höll mig sval hela tiden i värmeböljan 😂 7 km blev det och i det stora hela en skön tur.





245 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Yorumlar


bottom of page