top of page
  • Bruksledaren

Blå slinga till Lapphyttan. Äntligen hittade jag stigfan!

Efter flera års försök under olika årstider hittade jag äntligen den riktiga leden med blå markering till Lapphyttan från Ötjärnsvägen i Fagersta.

Men jag kan säga så här: Det är definitivt fler stigar i verkligheten än på kartan och väldigt enkelt att gå fel.

Det jag gjorde annorlunda idag efter att ha kollat noga på kartan, reflekterat över hur jag gått sist och lyssnat på magkänslan, höll jag VÄNSTER mycket mer än tidigare försök!

Att notera är om ni tittar på kartan i albumet så har jag markerat starten på grusvägen som går till Lilla Malmkärra. Det är ungefär 50 meter in från korsningen Ötjärnsvägen/Lilla Malmkärra-vägen.

Stigen är mer en övervuxen väg som man fortsätter på fram (låt er inte luras av de vägar/stigar som finns på sidorna) till en förgrening av vägen där jag idag satt upp en ABB-reflex runt en smal trädstam - här ska man ta in (alltså VÄNSTER!)

Sen är det bara att följa den stigen/vägen som har blå markeringar i form av såväl skyltar som band.

Kruxet blir när man kommer fram till den mosse (se rödmarkerat område på kartan) där blå markering går rakt över mossen, precis som på kartan. Jag gick rakt över på vägen till Norberg, men förstod att jag skulle gått till HÖGER när jag kom från Fagerstahållet, på den lilla stig som går "runt" mossen och upp på en höjd.

MEN man kommer inte ifrån mossen helt så det är rejält blött några meter innan man kommer över på höjden.

Efter höjden håller man VÄNSTER och strax därpå kommer man fram till en grusväg som jag valde att ta (stigen på kartan går rakt fram men återansluter sen på denna väg)

Längre fram valde jag att följa blågul markering till VÄNSTER men bra att veta här är att stigsystemet innan Karlberg är STORT så vilken stig man än väljer så kommer man fram antingen på Gamla Norbergsvägen eller vid Karlberg.

Det jag blev glad över idag var dels att jag hittade stigfan såklart men också att upptäcka ännu en ny rutt för jag kan inte ens minnas att jag rört mig här under min uppväxt så det talar bara det för hur många stigar det finns mellan riksvägen och Gamla Norbergsvägen.

Framme i Lapphyttan valde jag att vända och gick tillbaka samma väg för att göra upp eld vid ett perfekt ställe efter den grusväg jag gått på. Ibland behövs ingen sjö när man har ett vackert dike med stenhäll, mossa och massa vatten.

På vägen tillbaka förstod jag att stigen jag borde valt var enklare än att simma över mossen för det var mycket vatten.

Rutten slutade på 24,5 km och det är 2,5 km längre än Gamla Norbergsvägen t/r Fagersta-Karlberg-Fagersta.

Glad, nöjd och stolt att jag är så envis som jag är för segerkänslan idag går inte av för hackor.

Dagens Relive:


80 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comentários


bottom of page