top of page
  • Bruksledaren

Dagstur som blev en misslyckad räddningsaktion

19.3 km blev det totalt idag och en tur som gick via Semla och Rudgruvan förbi skjutbanan där vandringen tog en vändning och blev en misslyckad räddningsaktion av en förrymd hund.


Efter jag passerat skjutbanan och var inne på en av de smalare stigarna såg jag någonting längre fram som rörde sig mot mig... Jag har dimsyn rätt ofta så det första jag tänkte: är det en varg?!


Jag är inte rädd men tänkte att om jag har en till bakom mig så blir det inte roligt. Det hade jag inte och det som rörde sig visade sig vara en whippet vid namn Penny som hade rymt igår... Det skulle jag få veta 15 minuter senare då jag stötte på ägaren.


Penny valde att inte anförtro sig till mig utan vände om och försvann utom synhåll så jag beskrev för ägaren i detalj vad jag sett och hur hon sprungit. Vi delade på oss och jag talade om hur jag skulle gå och jag fortsatte att ropa och titta men utan framgång tyvärr.


I skrivande stund vet jag inte hur det gått men förhoppningsvis kommer hon till rätta snart.


Jag gick vidare längs skoterspåret under riksvägen och mot Ötjärn även idag där jag grillade två kabanoss och tog en finöl innan jag drog mig hemåt. På vägen dit längs Ötjärnsvägen brakade det till i skogen och jag vände blicken mot ljudet där en stor klunga kantareller uppenbarade sig.


Jag plockade därmed mitt livs första kantareller (hatar svamp) bara för min mans skull som älskar dem. Jag borde få medalj men nöjer mig med min mans tacksamhet.


Känner nästan att jag vill ut och leta efter Penny i det området imorgon bitti igen om ägaren inte hittat på henne tills dess. Vi får se.


Önskar er en fin fredag och trevlig helg.


Dagens Relive

Bortsprungen whippet vid namn Penny


60 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page