top of page
  • Bruksledaren

37 km – Bruksleden etapp 21, 22 och delar av 15

Uppdaterat: 18 sep. 2019


Tanken med helgen var att vi skulle fricampat vid Sandvikabadet/Sahara nedanför Trollberget där Bruksledens etapp 21 ansluter och att jag skulle vandrat hemifrån Fagersta på fredagen dit men fick förhinder. Vi tog husvagnen och åkte dit men det var upptaget där vi ville stå så vi beslöt oss för att åka till campingen istället. Vi hade en mysig helg och gick Himlastigen som är en riktig utmaning trots sina blygsamma 3,5 km.

På söndagen kände jag mig alert på att gå hem till Fagersta och gjorde också så. Starten gick från Malingsbo camping och bort mot början av Bruksledens etapp 21. Stigningen upp mot Bisen och sedan Malingsklack de första kilometrarna kan ta luften ur de flesta. Lägg då till det faktum att etapp 21 är den mest kuperade av Bruksledens alla etapper.

Jag har ju vandrat 21:an tidigare men inte från detta hållet. Det skulle visa sig vara betydligt jobbigare än tidigare. Genom sol, regn, sol, regn, sol, ösregn och sol igen tog jag mig till slut hem via etapp 22 och delar av 15. Sista biten gick jag Svartenbergsvägen/Hedkärravägen innan jag nådde centrum. Flertalet tjädrar/orrar (inga järpar) fick jag äran och se också. Otroligt mäktiga fjäderfän. Vildsvinens spår syntes lika tydligt som sist jag gick här och är lite läskigt med tanke på hur utsatt man är om man skulle stöta på x antal.

37 km denna gången kändes rejält och jag har ju gått det antalet km flera gånger men ni som går etapp 21 förstår vad jag menar. Är man dessutom kort i rocken behövs extra kraftansträngningar i alla branta stigningar. Terrängen varierar men är väldigt svårframkomlig på flera ställen. När jag kom ut på en grusväg och sista biten hem på asfalt så gick benen av sig själva. När gårdsplanen var i sikte lade jag mig ner och var så glad och tacksam att jag var hemma. Dessa etapper tillsammans på en och samma dag blir det aldrig mer kan jag säga ;) Idag är jag mör, går som jag vore stelopererad och har blåsor under tårna men foppatofflor funkar fint för att lösa det problemet. Nu blir det vila några dagar innan nästa tur.


43 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page