top of page
  • Bruksledaren

Lortpussen och Bruksleden...

Uppdaterat: 14 aug. 2023

...vandrades det till, förbi och på denna helg. Vi började med en fiskehelg vid Långtjärnarna i Malingsbo där jag på lördagen hade som mål att undersöka en liten pöl med anledning av dess namn: Lortpussen - min nyfikenhet väcktes och jag ville stilla den.


Det var inte mycket att se egentligen men det var åtminstone några änder som simmade omkring i det lilla vatten som fanns. Jag tittade på kartan och såg en annan pöl vid namn Gäddtjärnen som jag ville kika närmare på.


Det skulle visa sig vara en fin pöl med fina fiskemöjligheter. Bestämde mig för att försöka följa den gröna slingan tillbaka mot Långtjärnarna - vilket skulle visa sig bli lite besvärligt på sina ställen då det var så igenvuxet.


Men jag lyckades ta mig fram och gick sedan från Övra Långtjärnen på stigsystemet längs Mellan och Nedra Långtjärnen där vi stod med vagnen. Fantastiskt fin skog bredvid tjärnarna här.


Idag - söndag - bar det hemåt efter lunch och jag ville bli avsläppt i Baggbron för att ta mig hem till fots den sedvanliga 23 km långa vägen via delar av Bruksledens olika etapper vid Udden, Främshyttan, Stora Mörttjärn, Abborrtjärn, Jönsbacken, Hedkärra och Fageråsen.


Benen kändes starka ända fram till Högbyn där de började säga ifrån. Händerna var värre och svällde upp rejält men jag är så förbaskat envis så jag ger inte upp i första taget. Har jag sagt att jag ska gå en sträcka så ska det mycket till innan jag kastar in handduken.


En skön helg är till ända och jag önskar er en fin kommande vecka.


Galleri Långtjärnarna

Tät vegetation på gammalt skidspår


Galleri Baggbron - Fagersta 23 km


Dagens Relive 23 km


43 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page