top of page
  • Bruksledaren

Mink, spillkråka, änder & en kalkugn...

... var några saker jag stötte på under dagens regniga 26 km på Bruksledens etapp 14 och 15. Minken var jag tvungen att Googla först men är säker nu tror jag (det var inte iller och inte mård för den var helbrun).


Den sprang över vägen precis efter stallet vid en å på Bruksledens etapp 15. Innan det höll jag nästan på att få en spillkråka i ansiktet som flög lågt över vägen. I skogen såg jag mest döda möss.


Jag gick som vanligt hemifrån centrala Fagersta via Hedkärra och Jönsbacken. Det duggregnade något fantastiskt skönt och jag njöt i fulla drag även om uppförsbackarna gjorde sig kända i vänsterknät...


Framme vid Abborrtjärn var det ingen som fiskade vid Lilla, men väl vid Stora var det några stycken. Jag siktade in på att gå in lite längre än jag brukar där ett vindskydd finns ifall regnet skulle tillta. Det gjorde det inte utan jag hade sådan tur att det blev uppehåll när jag startade brasan.


Det blev kaffe och ägg först i väntan på glöden då jag skulle värma en mexikansk tacopaj - ett tips är att tina den under natten i kylskåp och värma den direkt över glöd i cirka 10 minuter.


Några änder ville ta del av min paj men den ville jag ha för mig själv. När maten hade landat och jag hade vilat över en timme, packade jag ihop och begav mig hemåt igen.

Nu hade knät börjat protestera så jag tänkte att jag går in vid Svartbergets naturreservat (en del av Bruksleden) så tvingar jag mig själv att gå lite lugnare.


Väl framme vid hagarna där jag skulle svänga in så började det ösregna. Satte på regnskyddet på ryggan och fortsatte genom reservatet förbi resterna av den gamla kalkugnen.


Om ni inte varit vid Svartberget så rekommenderar jag det! Otroligt vacker plats.

Regnet avtog så småningom och jag valde att ta Svartbergsvägen hem via stan för att hämta ett paket.


Nu ska jag vila benet, äta lite mat och bara slappa. Vi får se vad som händer imorgon och vad knät säger om mina eventuella planer.

Relive blev två då radioskuggan slog till. 23+3 km

Del 2


114 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comentarios


bottom of page