top of page
  • Bruksledaren

Mors lilla Olle...

...och så vidare... Jag plockade visserligen inte blåbär men den stora frågan är om det var en björn jag hörde vissla idag?


Ett långt klart visslande ljud och varken jägare, hund eller en enda bil i sikte... Detta hände strax innan Hyppenbenning på vägen hem från dagens turmål: Ombenning Dammsjö.


Jag har gått här ofta och vet att jägarna håller till här eftersom de har sin jaktstuga här, och därför var min första tanke: håll koll efter lös hund... Men ingen syntes till och ingen som ropade in någon hund efter den skarpa visslingen.


Tanken direkt efter blev: ...björn, kan det vara en björn. Jag fortsatte gå lugnt men höll utkik uppåt skogen och bakom mig men det förblev tyst.


06.10 startade jag hemifrån och valde idag att gå via Svedjevägen, grön/gul slinga förbi Ötjärn, över Gamla Norbergsvägen, in på jaktskyttevägen och första avverkningsvägen till vänster. Vid vägs ände, stigen förbi Långtjärn och ut på Långtjärnsvägen, sedan första höger i riktning Kytjärn.


Benen var extremt trötta efter bara 1 mil idag så jag satte mig på en sten och tog en macka medan jag vilade en stund. Tröttheten höll dock i sig men jag ville gärna utnyttja dagen som tänkt och det var lika långt att gå tillbaka så jag fortsatte.


Väl framme vid stigen mot Ombenning Dammsjö tyckte jag mig höra skogsmaskiner och tänkte: Neeej!!! Stod still en stund och det tystnade, beslöt mig för att fortsätta de 2 km fram till Dammsjön och där var inga maskiner tack och lov.


Gick till den stora eldstaden och gjorde upp eld, käkade ris och kyckling, drack lite kaffe och fick sällskap av såväl älgflugor som trollsländor.


Med lite mer energi men fortfarande irriterande trötta ben fortsatte jag hemåt. När visslingen kom så jävlar fick jag energi och väcktes till liv igen med ett skapligt adrenalinpåslag. Kände att jag ville gå förbi Sänkmossen in mot Västanfors i det läget istället för som tänkt via Lilla London.


Skulle gärna vilja veta om det var en björn, har googlat och är inte mycket klokare mer än att det stämmer med beskrivningen: skarp, lång, rak vissling...


Reliven stoppade även idag så det är uppdelat i två delar men blev cirka 26 km totalt.


Ha en fin torsdag hörrni <3


Del 1 och 2 = 25,8 km totalt idag.



91 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page