top of page
  • Bruksledaren

Naturpasset 2020 - full pott - 46/46 - helt utan kompass!

Ledig torsdag och jag bestämde mig för att ta de sista tre kontrollerna på Naturpasset som jag hade kvar på fotkartan här i Fagersta. Jag har inte använt kompass någonting i år - tycker faktiskt det är lite roligare och mer sport utan.


Det var mulet, lite kylslaget och väldigt skönt. Jag siktade in mig på nummer 24 som jag inte hittade sist jag var där... Det skulle bli svårt även idag och det visade sig att kontrollen inte alls satt där den borde enligt kartan.


Stod still en stund och funderade över fjolåret då det också fanns en kontroll som dels var borta och en som satt fel men den hittade jag på också. Tänkte att antingen har några busungar satt den någon annanstans eller så är den helt enkelt felplacerad.


Gick dit jag misstänkte att den kanske skulle sitta och det gjorde den. Jag har kontaktat Fagersta OK och bett de se över kontrollen och sätta den på rätt ställe om jag inte tänkt helt fel (men det var fler som reagerat vet jag).


Jag gick vidare till kontroll 33 och här mina vänner stod det klart att detta skulle bli min favoritkontroll - varför får ni som kör Naturpasset lista ut själva men avslöja ingenting offentligt!


Sista kontrollen var nummer 15 och medan jag begav mig dit så började det snöa en hel del och planen på att göra upp eld sen vid Ötjärn grusades något. Efter jag tagit sista kontrollen var segerkänslan skön och jag fortsatte som planerat mot Ötjärn.


10 minuter senare sprack himlen upp och solen värmde rejält så det blev ju hur bra som helst med en luncheld vid min eldstad. Värmde vatten till nudlarna jag hade med mig och vilade till elden slocknat.


Hemvägen gick via grön slinga och Svedjevägen och turen idag slutade på 14.9 km.


Lite kul är att jag är klar med årets Naturpass på exakt samma dag som i fjol: 14 maj. Nu funderar jag om jag även i år ska köpa och köra Norbergs fotkarta men ska fundera över helgen när jag jobbar.

Ha en riktigt fin helg nu allesammans och fortsätt var rädda om er själva och varandra <3

Dagens rutt =)

Efter sista kontrollen var tagen snöade det lite:

Nån som är badsugen?



81 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page