top of page
  • Bruksledaren

Ny stig, låst vindskydd och trevligt möte…

…sammanfattar dagens sköna 20 km i dimma som idag gick till Stora Malmtjärn på vandringens dag.

Planen var att jag skulle undersöka det vindskydd jag sett när jag kommit från Kolningbergshållet.


Det skulle visa sig vara svårframkomligt och blött (jag hade inte rätt skor för det...) men när jag väl ändå lyckats ta mig fram och förbi så var själva vindskyddet låst, om man nu kan kalla det vindskydd – det såg mer ut som ett skjul.


Det tillhör säkerligen fiskeföreningen som äger rättigheterna till vattnet och inget konstigt med det egentligen.


Fiske förbjudet står lite här och var men hade hoppats kunna sitta där och göra upp eld och äta. Eldstaden kändes farligt nära skjulet så jag spanade runt och tänkte att jag kan utforska lite till i hopp om att en bättre eldstad kanske skulle finnas på den stenhäll lite längre bort där jag sett folk bada…


Jag försökte följa spången så långt det gick för att sedan ta en stig som inte använts på åratal såg det ut som… Jag lyckades trots det ta mig fram nästan hela vägen men någon eldstad fanns inte… Jag tog beslutet att ta mig ut på grusvägen igen – med lite möda och besvär – för att sedan traska tillbaka samma väg som jag kommit hit – via Lilla Malmkärra.


Satte kurs mot Ötjärn och gjorde där upp eld för att avnjuta lite nudlar och finöl. När jag ätit färdigt och var på väg att släcka elden kom en kvinna gående och det blev ett långt samtal om vandring där hon på slutet säger:


- Jag måste fråga – Är det du som är Bruksledaren?

- Jag svarade: Ja det är det! Vad kul att se en till kvinna vandra ensam sade jag. Jag får ofta frågan själv hur jag vågar vandra ensam…


Hon beskrev var hon skulle gå efter vi pratat och jag hoppas du gillade mitt tips J.W. om du följde den vägen.


Det känns oerhört kul att vara en inspiration för andra <3 Hon går därifrån men kort därpå tillbaka för att fråga om hon får ta ett kort.

- Ja om du är med på kortet så svarar jag.


En skön tur med mycket mygg och älgflugor. Det skulle senare även komma till min vetskap att en björn rört sig i samma område som oss...


Så såg rutten ut



113 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Commenti


bottom of page