top of page
  • Bruksledaren

När SVT hindrar hemvägen...

36 km med MTB:n blev det idag med Boten i sikte via Bruksleden etapp 24. Det har varit sjukstuga här hemma och jag vågade inte riskera något så jag cyklade idag för att vara på den säkra sidan. Turen började tidigt i sköna 13 grader, mulet och hög luftfuktighet - inte så det regnade - men kondensen gjorde att det kändes som det.


Det blev en händelserik tur idag och det började med att jag höll på att krocka med en ekorre vid Kolningberg. Framme vid Hinsebo och Kalven satt en hare och luktade på något. När jag kom fram såg jag att det var en död ekorre - inte påkörd vad jag kunde se, så då undrade man ju lite...


Tog sedan in en grusväg fram till Boten och badplatsen - här har jag inte varit på mååånga år! Såg grön markering till höger över en bro, följde den och kom fram där jag hade för avsikt att hamna: på MTB-banan som går ihop med Bruksleden här innan Fliken.


Jag gick av cykeln och gick fram till vindskyddet där jag gjorde upp eld, värmde på soppa och fixade kaffe. Efter en stund kom en motionär gående och gjorde mig sällskap. Vi pratade säkert en halvtimme. Försökte förklara vem jag var, att jag var från Norberg och att jag jobbat på Coop i många år men ingen av oss kände igen varandra eller några släktingar vid namn (lite lustigt faktiskt).


Det blev ett trevligt samtal och jag gillar de där spontana mötena med folk. När jag käkat klart släckte jag elden och begav mig hemåt längs kanalen och en alternativ rutt av Bruksleden fram till Hinsebo där jag tog samma väg tillbaka.


När jag sedan kom fram till Klackberg och skulle gå den minst branta vägen upp så stod SVT mitt i vägen där och intervjuade någon... Jag ville inte hamna mitt i, så jag bet surt i läppen och gick till höger och uppför den branta Rutschbanan - det blev dagens motvilliga träningspass.


Solen trängde igenom molnen på hemvägen och jag mötte förvånansvärt mycket folk på MTB och till fots. Dagens tur kändes bra och nu har jag rekat tillräckligt för att veta vilka vägar jag förhoppningsvis kan ta i vinter till fots med snöskor eller friåkandes med skidor.


Dagens foton är gjorda som en slider så klicka på pilarna för att se alla bilder.

Dagens Relive:


137 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page