top of page
  • Bruksledaren

Räddade en padda, lekte med grodor...

...är nog en passande titel till dagens blogginlägg. Startade hemifrån osäker på om jag skulle gå mot Ombenning Dammsjö eller in vid Ötjärn.


Trafiken idag efter Gamla Norbergsvägen var värsta Autobahn! Hade inte en tanke på det vägarbete som pågår just nu efter riksvägen, vilket gjorde att många valde gamla landsvägen istället.


Vid Melings hyttruin passerade jag en farbror som stod still och tittade på något. När jag kom upp jämte honom såg jag att det var en padda som skulle ta sig över vägen. Jag tänkte inte, utan reagerade bara och lyfte upp paddan och släppte ner den på andra sidan vägen. Strax därefter kom bilar från båda hållen...


Efteråt kunde jag bara tänka: ta inte med handen i ansiktet nu ;) Vaskade av mig vid nästkommande vattendrag och valde att gå in första grusvägen mot Ötjärn p.g.a. trafiken.


Följde grön slinga hela vägen fram till mitt vanliga grillställe, men det är inte läge att tända en brasa nu så mackor och termoskaffe fick det bli till en tidig lunch.


Gick ner till vatten för att tvätta händerna igen och då kom en groda upp och spelade. Den verkade vara väldigt nyfiken på mig. Gick därifrån och tillbaka en stund senare och då kom den upp igen. Massa olika fåglar höll till en bit ut på tuvorna i vattnet så det var skönt att sitta där bland alla pissmyror och bara vara.


Hemvägen gick via skoterspår till Kottmossen. Kroppen kändes tung idag men skönt att ha kommit ut åtminstone och landade på 14.4 km totalt.


Önskar er en riktigt fin fredag <3

Dagens Relive, filmer på djurlivet vid Ötjärn










24 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page