top of page
  • Bruksledaren

Skärtorsdagen 2019 - 39.6 km på Bruksleden - Fagersta till Malingsbo

På skärtorsdagen hade jag bestämt mig för att gå etapperna jag både älskar och hatar ännu en gång: 22+21 från Fagersta till Malingsbo där vi skulle fira påsk på campingen. Jag startade strax efter 5 på morgonen och anslöt till etapp 15 vid Fageråsen.


13 rådjur och 4 harar kunde jag räkna till bara från Andra sidan till Hedkärra och sedan var det 10-talet tjädrar, en spillkråka och en räv jag fick se i de djupa skogarna samt färska spår av älg givetvis.


Jag tycker nog det gick över förväntan trots överraskande mycket snö kvar bitvis vilket blev en rejäl kamp. Det blev många kortare raster och jag hade gott om energipåfyllning med mig.


Det är spännande att gå dessa sträckor varierande tider på året eftersom man upplever miljön helt olika. Vid Skälsjöarna där det skiljer 500 meter emellan dem var den ena halvt täckt av is medan den andra var helt isfri i princip.


Jag upplever det också lättare att se markeringarna från Fagersta till Malingsbo på de ställen där det är lätt att tappa bort sig annars när man går etapp 21:an från Malingsbo. Kalhyggena är det som är problematiskt och är man kort är det ännu svårare ;)


Framme vid Malingsklack firade jag med en finöl och lite nudlar innan jag fortsatte de resterande kilometrarna till campingen (här valde jag att inte gå snutten upp över Trollberget utan följde Bisenvägen förbi Lustigtorp fram till Bruksledsmarkeringarna istället.


Trots att det tog 12 timmar var jag nästan oförskämt pigg vid destinationen, knät hade hållit sig hela vägen, hjärtat dummade sig alldeles i början men slutade snabbt tack och lov och jag är helt övertygad om att allt har med min inre stress att göra...


Här kan ni läsa om tidigare turer (varierande start och mål därav olika km och skärtorsdagens blev en omväg direkt vid Abborrtjärn eftersom bryggan där Bruksleden går är borttagen och ska rustas) på dessa etapper:



Länkar till de aktuella etapperna på Bruksleden (jag går hela eller delar av dem) hittar ni här:


Någon Reliverutt kan jag inte bjuda på tyvärr då man måste vara medlem om aktiviteten överskrider 12 timmar för att kunna visa... men några bilder kan jag bjuda på.


Istället för Reliven får det bli en kartbild istället


151 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comentários


bottom of page