top of page
  • Bruksledaren

Totalt stressfri lördagshajk till Ombenning Dammsjö

Stressfri, harmonisk och skön lördagshajk på blandat underlag och en fantastiskt skön lunch vid Ombenning Dammsjö är en bra sammanfattning på dagens 19,5 km långa tur.


Jag var lite osäker om benet skulle hålla idag, men med eftertänksamhet och försiktighet gick det över förväntan.


Jag valde att gå in via Sänkmossen förbi Hyppenbenning idag för att ta en chansning att minusgraderna skulle stå mig bi vid stigen in mot Dammsjön, vilket de också gjorde. Mindre trevligt isigt underlag vid Hyppenbenningstugan, men väl förbi där bar skaren och känslan var som att gå avslappnad på moln.


Älskar verkligen känslan att kunna gå på snö på det viset. Lite problematiskt att ta sig fram första delen av stigen då tjälen i marken gav vika och det var förrädiskt mycket vatten på de ställena, men jag kom förbi och efter det var det ren njutning.


Framme vid Dammsjön gjorde jag upp eld av det lösvirke jag hittade och allt gick som smort: starta elden, kaffevattnet värmdes snabbt och räckte även till lunchen: snabbnudlarna jag hade med mig.


Ville inte hemåt än utan samlade mer ved och njöt av isens tjulande läte till en god öl och bara andades.


Hemvägen gick via samma slinga med lite modifikation på sluttampen.


Det är så skönt att jag lyckas slappna av helt och älskar de turerna jag verkligen åsidosätter alla orosmoln och bara fokuserar på skogen. <3


Fin lördag på er <3


Problem med att ladda upp Reliven idag så skippar den.

49 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page