top of page
  • Bruksledaren

Vildsvin, polis & jägare

Ledsen & förtvivlad över att min utredning av lukt- och smaksinnet ännu en gång skjuts upp, gick jag iväg för att skingra tankarna och styrde kosan mot Norberg.


När jag hade passerat första infartsvägen till Ötjärn, djupt försjunken i mina tankar, ser jag något stort precis jämte mig i diket och rycker till. Där låg ett vildsvin - tillsynes död - men inte mycket blod så jag var på min vakt.


Insåg snabbt att den blivit påkörd, lämnad och säkerligen avlidit direkt vid kollisionen. Jag började med att ringa 114 14 för att tala om vad som hänt. När jag kom fram var jag tvungen att tala in ett meddelande vad det gällde.


Trots att jag höll mig kort så räckte inte tiden till och jag lade på för att ringa upp igen. Denna gång sade jag bara: - Vildsvin. Död. Gamla Norbergsvägen.

Det tog skruv och jag blev snabbt kopplad till en handläggare som sade att jag måste ringa kommunjägaren.


Jag yttrade mitt missnöje att jag själv skulle behöva ringa runt men vi sade hej då och jag lydde order. Ringde upp NVK och förklarade vad som hänt och position, gav mitt telefonnummer ifall jägaren skulle behöva ringa.


Fortsatte mot Norberg och gick till kyrkogården för att tända ljus på gravarna innan jag spankulerade vidare till Elsa Anderssons konditori och beställde en räksallad att ta med mig. Jag avnjöt den vid Lapphyttan i eldpallskojan och tog sedan en av stigarna tillbaka ut mot Gamla Norbergsvägen.


Icebugsen fick jobba rejält idag men på hemvägen var det mest slask och en del bilar saktade in medan andra körde med mindre folkvett. Mer trafikerat än jag trodde det skulle vara på hemvägen men jag ville gå samma väg tillbaka för att se om de varit och tagit bort vildsvinet, vilket det skulle visa sig att de hade.


3 mil totalt blev det idag och det känns i ben och höfter. Det märks att tant passerat 50 nu ;) Mentalt mår jag inte alls bra just nu av många olika orsaker och det känns som jag försöker hålla huvudet över vattenytan men dras ner gång på gång och andas genom ett sugrör för att överleva...


Krig, timvik, MS, depression, 1 års väntan på hjälp, inflation ja och mycket mer gör att jag inte fungerar alls just nu... Det kanske är hög tid att söka professionell hjälp för den mentala biten... Kanske inte det roligaste blogginlägget men livet är inte alltid en dans på rosor. Jag ska försöka kolla av och njuta av julen och jag hoppas ni därute kan göra detsamma. Var rädda om er och en riktigt god jul önskar jag er alla.



49 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page